ورود

عضویت



- کارگاه - مسترکلاس - دقت در تماشا - زمستان۱۳۹۵ -

وضعیت کارگاه: کارگاه‌های پیشین
رشته کارگاه: تئاتر, درام‌نویسی, کارگردانی, تئاتر عروسکی, هنرهای تجسمی, گرافیک, سینما, موسیقی, داستان‌نویسی, معماری
سال: ۱۳۹۵
شرح کارگاه

مسترکلاس‌های «دقت در تماشا» در مکتب‌تهران - زمستان ۱۳۹۵

هدف اصلی مکتب‌تهران از برگزاری انواع مسترکلاس‌ها ایجاد نسبت‌های درست میان نسل‌های مختلف فرهنگ و هنر است. در این کلاس‌ها افراد دارای تخصص و صلاحیت علمی و هنری، دانش خود را با نسل‌های قبل و بعد از خود به اشتراک می‌گذارند.

| اتاق تاریک |

«اتاق تاریک» همایشی متشکل از تعدادی مسترکلاس است که در آن عموماً نسل‌های قدیمی‌تر، دانش و دستاورد تجربی خود را با نسل‌های متأخر به اشتراک می‌گذارند. در این جلسات از افراد خواسته‌ می‌شود که تنها به مهارت‌ها و تکنیک‌هایی بپردازند که دسترنج خودشان است و در منابع فرهنگی و هنری در دسترس نیستند.

«اتاق تاریک»،‌ روشی‌ست که مکتب‌تهران برای ثبت و ضبط دانش تجربی نسل‌های متوالی ابداع کرده است.

علی باباچاهی ؛ محمدرضا درویشی ؛ بهمن رجبی ؛ قباد شیوا

| فیلم دیدن |

این مسترکلاس مستقیماً به سینما می‌پردازد. در این کلاس‌ها صاحب‌نظران رشته‌های مختلف فرهنگی و هنری و به‌خصوص متخصصان سینما،‌ فیلم مورد علاقه‌ی خود را اعلام می‌کنند و پس از اکران فیلم در مکتب‌تهران، دلایل علاقه‌ی خود به آن فیلم مشخص را با دیگران در میان می‌گذارند.

مجید برزگر | یک اتفاق ساده – سهراب شهید ثالث |

کیومرث پوراحمد | قصه‌های وحشی – دامیان زیفرون |

جواد طوسی | سه برادر – فرانچسکو رُزی |

علی معلم | مردی برای تمام فصول – فرد زینمان |

عبدالرضا منجزی | بتمن – کریستوفر نولان |

| مدرنیته |

در ایران مدرنیته در زمره‌ی کالاهای مصرفی بوده است. صنعتی شدن در ایران، با مصرف محصولات صنعتی شروع شده نه با پیشرفت گام به گام در صنعت. به همین خاطر، مدرنیته در ایران بر بستر فرهنگی خود جاری نشده است و فرهنگ مدرنیته در ایران در تداوم پیشرفت و توسعه‌ اتفاق نیفتاده است. بنابراین هنر مدرن نیز در فرایند مدرنیته شکل نگرفته است.

هنر مدرن نیز از مسیر واردات و اغلب بی هیچ دخل تصرف هوشیارانه‌ای در ایران پا گرفته است. بدیهی‌ست که هر قاعده استثناهایی هم دارد اما موارد خاص و استثنا به شکل‌گیری جریان‌های فرهنگی کمک چندانی نمی‌کنند.

اکنون نزدیک به دو دهه است که طیف وسیعی از هنرمندان ایرانی به کار پست‌مدرن مشغول‌اند بی‌آن‌که از هنر مدرن عبور کرده باشند.

مکتب‌تهران همواره تلاش کرده که مانیفستی در باب هنر نداشته باشد و همت خود را صرف بسترسازی برای مفاهمه نظرات مختلف فرهنگی و هنری کرده است، بااین‌حال، کماکان هنر مدرن را به این خاطر که دارای قواعد و اصول واضح‌تری‌ست، قابل اعتنا‌تر می‌داند.

در این مسترکلاس‌ها صاحب‌نظران رشته‌های مختلف فرهنگی و هنری، تلاش می‌کنند تعاریف موجود از نسبت‌های میان مدرنیته و هنر مدرن را از وضوح و تمایز بیشتری برخوردار کنند.        

حمیدرضا اردلان | مدرنیته چیست؟ |

مهری تواسونی | مدرنیته و رنگ |

جلال تهرانی | تئاتر مدرن |

مازیار تهرانی | مدرنیته و گرافیک |

امیرحسن چهلتن | مدرنیته و داستان |

بهرام شیردل | معماری مدرن |

نادر مشایخی | موسیقی مدرن |

| وقتی از تئاتر حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم |

آنچه در همه جای تاریخ و جغرافیا و در ایران بیشتر از همه‌جا در مناسبات فرهنگی و هنری ایجاد اختلال و آشفتگی می‌کند، سوءتفاهم‌های زبانی‌ست. در ایران حتا در آکادمی‌ها نیز در کلاس‌های مختلف تعاریف متفاوتی از واژگان هنری وجود دارد. این تعاریف نسل به نسل نیز به جای رفتن به سمت اشتراک نظر، هرچه می‌گذرد بی‌اعتبارتر می‌شوند. واژگانی مثل میزانسن، متن، کنش، موضوع، تم، موقعیت، ریتم و... توسط افراد مختلف با کارکردهای متفاوتی به کار می‌رود.

مکتب‌تهران در این سری از کارگاه‌ها سعی می‌کند تعاریف متفاوت از یک واژه را در مقابل هم قرار دهد تا دست‌کم یک بینش کلی نسبت به مفاهیم متنوعی که یک واژه حمل می‌کند به دست آید.

حمید امجد | پژوهش |

مرضیه برومند | تئاتر عروسکی |

آتیلا پسیانی | تئاتر تجربه |

حمید پورآذری | تئاتر محیطی |

محمد چرمشیر | اقتباس |

ساقی عطایی | دستیاری کارگردان |

وحید عوض‌زاده | اختراع / تئاتر قرن بیست |

فرشید مصدق | نور در تئاتر |

محمدامیر یاراحمدی | درام |

 

گالری

 

دیدگاه شما
پوستر کارگاه آزاد چهارم مکتب تهران

- کارگاه - آزاد - چهارم - زمستان۱۳۹۴ -

وضعیت کارگاه: کارگاه‌های پیشین
رشته کارگاه: تئاتر, درام‌نویسی, کارگردانی, بازیگری, داستان‌نویسی
سال: ۱۳۹۴
شرح کارگاه

«چهارمین دوره‌ی کارگاه‌های آزاد مکتب‌تهران - زمستان۱۳۹۴»

| محمود دولت‌آبادی || لوون هفتوان بازیگر و متن؛ اتفاق همان‌طور که نوشته می‌شود می‌افتد || جلال تهرانی درام‌نویسی؛ کارگردانی؛ بازیگری || اصغر همت بدن، صدا و بیان || محسن حسینی بدن نمایشی || عالیه عطایی قصه و عروسک || مهدی یزدانی‌خرم نقدنویسی ادبی || اردشیر مهرآبادی قدرت بازیگر || امیرحسین خورشیدفر کارگاه قصه‌نویسی - دوره‌ی مقدماتی - داستان چگونه ساخته می‌شود || علیرضا بهنام از اجرای شعر تا شعر اجرایی || علی صلاحی بداهه‌پردازی، تمرکز، خلاقیت، حس || احسان پایدار تکنیک بازیگری مایزنر || کاوه عیدی موسیقی برای تئاتر || سهیل حسینی صفحه‌آرایی کتاب و مجله |

| کارگاه‎های آزاد مکتب‎تهران بدون انسجام موضوعی و بدون پیوند با کارگاه‌های دیگر به شکل مستقل برگزار می‌شوند. این کارگاه‌ها برای کارگاه‌های متمرکز، که شرح آن در جای خودش آمده، کار مقدمات را می‌کنند.

هنرجویان مکتب‎تهران در کارگاه‌های آزاد برای حضور در کارگاه‌های متمرکز آماده می‌شوند و مهارت‌های لازم را به دست می‌آورند. |

 
گالری

 

دیدگاه شما
پوستر کارگاه آزاد دوم مکتب تهران

- کارگاه - آزاد - دوم - پاییز۱۳۹۳ -

وضعیت کارگاه: کارگاه‌های پیشین
رشته کارگاه: تئاتر, درام‌نویسی, بازیگری, عکاسی, سینما, فلسفه, داستان‌نویسی
سال: ۱۳۹۳
شرح کارگاه

«دومین دوره‌ی کارگاه‌های آزاد مکتب‌تهران - پاییز۱۳۹۳»

| محمد چرمشیر نمایشنامه‌نویسی || محمد طلوعی نویسندگی خلاق؛ با محوریت شخصیت || احمد ساعتچیان نحوه‌ی برخورد بازیگر با نقش از طریق بداهه‌پردازی || علی باباچاهی خوانش انتقادی نود سال شعر نو فارسی || آرش فلاحت‌پیشه بازیگری از تمرکز تا باور || فرشید مصدق نور در تئاتر || هادی کمالی‌مقدم بدن و بازی || حمیدرضا اردلان تاریخ فلسفه || محمدرضا علی‌اکبری تمرین‌های عملی میرهولد - تمرین‌های مبانی بیومکانیک || محمدرضا علیمردانی مبانی بازیگری || محمدرضا اصلانی بررسی زیبایی‌شناسی مدرن در سینما || نگار جواهریان همبازی || صابر ابر فراموشی || یوریک کریم مسیحی شیوه‌های شخصی خوانش و نقد عکس، عکس و دیدن عکس |

| کارگاه‎های آزاد مکتب‎تهران بدون انسجام موضوعی و بدون پیوند با کارگاه‌های دیگر به شکل مستقل برگزار می‌شوند. این کارگاه‌ها برای کارگاه‌های متمرکز، که شرح آن در جای خودش آمده، کار مقدمات را می‌کنند.

هنرجویان مکتب‎تهران در کارگاه‌های آزاد برای حضور در کارگاه‌های متمرکز آماده می‌شوند و مهارت‌های لازم را به دست می‌آورند. |

 
گالری

 

دیدگاه شما

- کارگاه - آزاد - ششم - تابستان۱۳۹۵ -

وضعیت کارگاه: کارگاه‌های پیشین
رشته کارگاه: تئاتر, درام‌نویسی, کارگردانی, بازیگری
سال: ۱۳۹۵
شرح کارگاه

«ششمین دوره‌ی کارگاه‌های آزاد مکتب‌تهران - تابستان۱۳۹۵»

| جلال تهرانی درام‌نویسی، کارگردانی و بازیگری |

| کارگاه‎های آزاد مکتب‎تهران بدون انسجام موضوعی و بدون پیوند با کارگاه‌های دیگر به شکل مستقل برگزار می‌شوند. این کارگاه‌ها برای کارگاه‌های متمرکز، که شرح آن در جای خودش آمده، کار مقدمات را می‌کنند.

هنرجویان مکتب‎تهران در کارگاه‌های آزاد برای حضور در کارگاه‌های متمرکز آماده می‌شوند و مهارت‌های لازم را به دست می‌آورند. |

 

گالری

 

دیدگاه شما
پوستر کارگاه آزاد سوم مکتب تهران

- کارگاه - آزاد - هجدهمین - زمستان ۱۳۹۸ -

وضعیت کارگاه: کارگاه‌های پیشین
رشته کارگاه: تئاتر, درام‌نویسی, بازیگری, سینما, فلسفه, داستان‌نویسی
سال: ۱۳۹۸
شرح کارگاه

«هجدهمین دوره‌ی کارگاه‌های آزاد مکتب‌تهران - زمستان ۱۳۹۸»

| جلال تهرانی کارگردانی، درام‌نویسی |

کلاس درام‌نویسی ده جلسه‌ی دوساعته با «جلال تهرانی» خواهد بود. ده جلسه‌ی دیگر هم با دستیار ایشان «علی جاویدان»، جهت مرور مطالب کلاس و تمرینات برگزار خواهد شد.

| کارگاه‎های آزاد مکتب‎تهران بدون انسجام موضوعی و بدون پیوند با کارگاه‌های دیگر به شکل مستقل برگزار می‌شوند. این کارگاه‌ها برای کارگاه‌های متمرکز، که شرح آن در جای خودش آمده، کار مقدمات را می‌کنند.

هنرجویان مکتب‎تهران در کارگاه‌های آزاد برای حضور در کارگاه‌های متمرکز آماده می‌شوند و مهارت‌های لازم را به دست می‌آورند. |

مهلت ثبت‌نام تا ۳۰ آذر

برای اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام، لطفاً با بخش آموزش مکتب‌تهران تماس بگیرید:

۰۲۱-۸۸۹۳۵۵۸۳
۰۹۹۱-۲۷۸۵۰۲۸

 

گالری

دیدگاه شما
پوستر دوره ششم کارگاه های متمرکز مکتب تهران

- کارگاه - متمرکز - ششم - بهار و تابستان۱۳۹۳ -

وضعیت کارگاه: کارگاه‌های پیشین
رشته کارگاه: تئاتر, درام‌نویسی, کارگردانی, بازیگری, هنرهای تجسمی, گرافیک, عکاسی, سینما, موسیقی, فلسفه, معماری
سال: ۱۳۹۳
شرح کارگاه

«ششمین دوره‎ی کارگاه‎های متمرکز مکتب‎تهران - بهار و تابستان۱۳۹۳»

محور موضوعی: تاویل

| کارگاه‌های متمرکز مقدماتی – بهار ۱۳۹۳ |

| گرافیک | مازیار تهرانی

| بازیگری | پیام دهکردی

| نمایش‌نامه‌نویسی | محمدامیر یاراحمدی

| کارگردانی | امیررضا کوهستانی

| مرز فیلم‌نامه و کارگردانی | آرمین ایثاریان

| کارگاه‌های متمرکز – با محوریت تاویل – تابستان ۱۳۹۳ |

| نمایش‌نامه‌نویسی | محمد چرمشیر

| کارگردانی | جلال تهرانی

| بازیگری | پرویز پورحسینی

| گرافیک | مازیار تهرانی ؛ مجید کاشانی

| عکاسی | یوریک کریم‌مسیحی ؛ رضا معطریان ؛ مهدی نصرتی

| تاویل به‌مثابه‌ خیال خلاق | محمدرضا اصلانی

| تاویل در پوستر | قباد شیوا

| عکس و دیدن عکس | یوریک کریم‌مسیحی

| نسبت میان تاویل و نقد | امیرعلی نجومیان

| تاویل در معماری | محمد منصور فلامکی

| تاویل و اسطوره | سودابه فضایلی

| خوانش تفسیری-تاویلی متون کهن و شعر مدرن پارسی | علی باباچاهی

 

- یادداشت «جلال تهرانی» برای شروع کارگاه‌های متمرکز تئاتر در مکتب‌تهران - ۱۳۹۰.۰۲.۳۱ -

 

کارگاه‌های متمرکز مکتب‌تهران، در مقایسه با کارگاه‌های آزاد مکتب‌تهران، در بازه‌های زمانی طولانی‌تر ـ معمولاً شش ماه ـ و به‌شکل فشرده‌تر برگزار می‌شوند.

تمرکز در این دوره‌ها دو شکل کلی دارد:

ـ اول این‌که هر دوره یک محور موضوعی دارد مانند میزانسن یا شخصیت یا تئاتر مدرن یا ...

در طی این دوره‌ها مسترکلاس‌ها و کارگاه‌های فرعی و رویدادهای دیگری حول محور موضوعی برای هنرجویان طراحی می‌شود و هنرجویان در پایان دوره از زوایای مختلف با موضوع محوری ـ مثلاً میزانسن ـ آشناتر می‌شوند. به عنوان مثال میزانسن در معماری،‌ میزانسن در هنرهای تجسمی،‌ میزانسن در شهر، میزانسن در سینما و ... مسترکلاس‌هایی هستند که متخصصین صاحب‌نام هر رشته در این کارگاه‌های متمرکز برگزار می‌کنند.

ـ دوم این‌که در این‌ دوره‌ها، هنرجویان کارگردانی و بازیگری و ... زیر نظر مربیان ثابت خود، تئاتر‌هایی را برای اجرا آماده می‌کنند. این پروژها در پایان دوره، در اختتامیه‌ای که غالبا ده روزی به طول می‌انجامد با هم به رقابت می‌پردازند و توسط خود هنرجویان و مهمانان کارگاه متمرکز ارزیابی می‌شوند. این تئاترها قابلیت اجرای عمومی در فضاهای حرفه‌ای را نیز دارند.

ـ سوم این‌که در این همایش هنرجویان به شکل کاملاً متمرکز روزهای زیادی از هفته را درگیر کار تئاتر هستند. اعم از شرکت در کلاس‌ها و کارگاه‌ها و جلسات تمرین و مشاوره‌ها و غیره.

 

گالری

 

دیدگاه شما
پوستر دومین دوره جامع آموزش تئاتر مکتب تهران

- کارگاه - دوره‌ی جامع - دوم - بهار۱۳۹۵ -

وضعیت کارگاه: کارگاه‌های پیشین
رشته کارگاه: تئاتر, درام‌نویسی, کارگردانی, بازیگری
سال: ۱۳۹۵
شرح کارگاه

«دومین دوره‌ی جامع آموزش تئاتر مکتب‌تهران - بهار۱۳۹۵»

گذراندن همزمان سه رشته‌ی درام‌نویسی، کارگردانی و بازیگر؛ با «جلال تهرانی»

| کارگاه جامع دوره‌ی دوم؛ برای هنرجویان مکتب‌تهران و هنرجویانی که در یکی از رشته‌های درام‌نویسی، کارگردانی و بازیگری سابقه و توانایی مقدماتی را داشته باشند برگزار می‌شود. هنرجویان نوع دوم که دوره‌های لازم در مکتب‌تهران را نگذرانده باشند، مورد مصاحبه و در صورت لزوم تست بازیگری قرار می‌گیرند.

در این کارگاه که در تداوم کارگاه جامع دوره‌ی اول و کارگاه‌های آزاد درام‌نویسی، کارگردانی و بازیگری مکتب‌تهران برگزار می‌شود؛ هریک از هنرجویان در یکی از رشته‌های فوق ثبت‌نام کرده و فعالیت تئاتری خود را با «جلال تهرانی» پی می‌گیرد. در ادامه‌ی این دوره یعنی در دوره‌ی سوم کارگاه‌های جامع، درام‌هایی که در کارگاه درام‌نویسی آماده شده است، توسط هنرجویان کارگردانی و بازیگری آماده‌ی اجرا می‌شود.

در ادامه سالن اجرای مکتب‌تهران همانند گذشته برای پروژه‌های قابل دفاعی که ظرفیت اجرای عموم داشته باشند؛ در رپرتوار فصلی و سالانه‌ی خود امکان اجرا را فراهم می‌کند. |

 
گالری

 

دیدگاه شما
پوستر اولین دوره جامع آموزش تئاتر مکتب تهران

- کارگاه - دوره‌ی جامع - اول - پاییز۱۳۹۴ -

وضعیت کارگاه: کارگاه‌های پیشین
رشته کارگاه: تئاتر, درام‌نویسی, کارگردانی, بازیگری
سال: ۱۳۹۴
شرح کارگاه

«اولین دوره‌ی جامع آموزش تئاتر مکتب‌تهران - پاییز۱۳۹۴»

گذراندن همزمان سه رشته‌ی درام‌نویسی، کارگردانی و بازیگر؛ با «جلال تهرانی»

| دوره‌های جامع کارگاه‌های مکتب‌تهران، دوره‌هایی میان‌مدت است که چهار ماه و نیم طول می‌کشد. یعنی که قرار است هنرجویان، نسبت به کارگاه‌های قبلی، مدت زمان بیشتری را در فضای تئاتر، سینما، گرافیک یا هر حرفه‌ای که انتخاب کرده‌اند قرار بگیرند. در بخش مقدماتی کارگاه‌های جامع تئاتر، هنرجویان با تجربه‌هایی در نوشتن، بازی کردن، کارگردانی، بی‌واسطه در فضای تئاتر قرار می‌گیرند. در این مقطع به دلیل مهم بودن مبانی، «جلال تهرانی» شخصا در کنار هنرجویان خواهد بود. در دوره‌های بعدی این کارگاه‌ها، که تا سه سال تداوم خواهد داشت، هنرجویانی که مایل به ادامه‌ی حضور در مکتب‌تهران هستند، هریک رشته‌ی مورد علاقه‌ی خود را انتخاب می‌کنند. سپس کماکان زیر نظر «جلال تهرانی» با متخصصین دیگر کارگاه خواهند داشت؛ اعم از بدن، بیان، دیالوگ‌نویسی، کارگردانی و غیره. مکتب‌تهران امیدوار است بتواند از این طریق نسلی را تربیت کند که هریک از افراد این نسل، نماینده‌ی کاربلد، موفق و قابل اتکایی برای این مجموعه باشد. |

 
گالری

 

دیدگاه شما
پوستر کارگاه آزاد اول مکتب تهران

- کارگاه - آزاد - اول - زمستان۱۳۹۲ -

وضعیت کارگاه: کارگاه‌های پیشین
رشته کارگاه: تئاتر, درام‌نویسی, بازیگری
سال: ۱۳۹۲
شرح کارگاه

«اولین دوره‌ی کارگاه‌های آزاد مکتب‌تهران - زمستان۱۳۹۲»

| جلال تهرانی درام‌نویسی، بازیگری |

| کارگاه‎های آزاد مکتب‎تهران بدون انسجام موضوعی و بدون پیوند با کارگاه‌های دیگر به شکل مستقل برگزار می‌شوند. این کارگاه‌ها برای کارگاه‌های متمرکز، که شرح آن در جای خودش آمده، کار مقدمات را می‌کنند.

هنرجویان مکتب‎تهران در کارگاه‌های آزاد برای حضور در کارگاه‌های متمرکز آماده می‌شوند و مهارت‌های لازم را به دست می‌آورند. |

 
گالری

 

دیدگاه شما

- کارگاه - آزاد - پنجم - بهار۱۳۹۵ -

وضعیت کارگاه: کارگاه‌های پیشین
رشته کارگاه: تئاتر, درام‌نویسی, کارگردانی, بازیگری
سال: ۱۳۹۵
شرح کارگاه

«پنجمین دوره‌ی کارگاه‌های آزاد مکتب‌تهران - بهار۱۳۹۵»

| جلال تهرانی درام‌نویسی، کارگردانی و بازیگری |

| کارگاه‎های آزاد مکتب‎تهران بدون انسجام موضوعی و بدون پیوند با کارگاه‌های دیگر به شکل مستقل برگزار می‌شوند. این کارگاه‌ها برای کارگاه‌های متمرکز، که شرح آن در جای خودش آمده، کار مقدمات را می‌کنند.

هنرجویان مکتب‎تهران در کارگاه‌های آزاد برای حضور در کارگاه‌های متمرکز آماده می‌شوند و مهارت‌های لازم را به دست می‌آورند. |

 
گالری

 

دیدگاه شما
پوستر کارگاه متمرکز هفتم مکتب تهران

- کارگاه - متمرکز - هفتم - تابستان۱۳۹۴ -

وضعیت کارگاه: کارگاه‌های پیشین
رشته کارگاه: تئاتر, درام‌نویسی, کارگردانی, بازیگری, گرافیک, سینما, فلسفه, داستان‌نویسی
سال: ۱۳۹۴
شرح کارگاه

«هفتمین دوره‎ی کارگاه‎های متمرکز مکتب‎تهران - تابستان۱۳۹۴»

دوره‌ی هفتم کارگاه‌های متمرکز مکتب‌تهران در سال ۱۳۹۴ در تداوم کارگاه‌های سالانه و مبتنی بر تجربیات سال‌های گذشته، با تغییراتی در رویکرد اجرایی برگزار می‌شود؛ با این امید که این تغییرات، انرژی و انگیزه‌ی بیشتری در هنرجویان ایجاد کند و در تقویت محیط فرهنگی پیرامون ایشان، موثرتر باشد.

دوره‌ی هفتم کارگاه متمرکز مکتب‌تهران حول محور «واقعیت» برگزار می‌شود.

این دوره در پایان خود به اجرای تئاتر، داستان‌خوانی، نمایش‌نامه‌خوانی، و نمایشگاه پوستر؛ توسط هنرجویان در اختتامیه می‌انجامد.

اختتامیه‌ی این دوره از کارگاه‌های متمرکز، بسته به حجم تولیدات؛ از یک تا دو هفته، در مهرماه سال ۱۳۹۴ برگزار می‌شود.

کارگاه‌های متمرکز هفتم در ۵ بخش مستقل از هم و مرتبط با هم طراحی شده است:

۱- نمایش‌نامه‌نویسی ۲-بازیگری ۳-کارگردانی ۴-گرافیک ۵-داستان‌نویسی

همه‌ی هنرجویانی که در هریک از ۵ بخش کارگاه‌های آموزشی شرکت کرده‌اند، می‌توانند در پروژه‌های تولید تئاتر مشارکت کنند.

همچنین تخصص‌های دیگری مانند طراحی لباس، نقد، دراماتورژی، تاریخ هنر و... هریک این بضاعت را دارند که یک بسته‌ی مستقل برای‌شان طراحی شود. مکتب‌تهران امیدوار است به تناسب رشد کیفی و کمی کارگاه‌های متمرکز در دوره‌های بعد، امکان ورود به فضای تئاتر از زوایای دیگر را نیز برای هنرجویان فراهم کند.

در تابستان ۱۳۹۴ هنرجویان در همان جلسات آغازین؛ تمرین و کار بر روی پروژه‌های خود را اعم از نمایش‌نامه‌نویسی، کارگردانی، بازیگری، داستان‌نویسی، و طراحی پوستر تئاتر؛ زیرنظر مربیان ثابت شروع خواهند کرد، درعین‌حال هفته‌ای یک جلسه (هفت هفته) از کارگاه‌های پیوسته (مسترکلاس‌ها) بهره‌مند خواهند شد.

هنرجویان کارگردانی، نمایش‌نامه‌های برگزیده‌ی ادوار از مسابقه‌ی Send Your Play را با همکاری هنرجویان بازیگری، زیرنظر مربیان ثابت به تئاترهایی تبدیل می‌کنند که در اختتامیه‌ی دوره‌ی هفتم کارگاه‌های متمرکز به نمایش گذاشته می‌شوند. هنرجویان بازیگری جهت بازی در پروژه‌های اجرایی توسط هنرجویان کارگردانی انتخاب می‌شوند.

نمایش‌نامه‌ و داستان‌هایی که در بخش اجرایی تابستان نوشته شده‌اند درصورتی‌که از سطح کیفی مناسبی برخوردار باشند، در اختتامیه نمایش‌نامه‌خوانی و داستان‌خوانی خواهند شد.

هنرجویان گرافیک زیرنظر مربی ثابت خود، برای آثار تولیدی، طراحی پوستر را به‌عهده خواهند گرفت.

در همه‌ی این رشته‌ها شرط حضور در اختتامیه، تایید مربیان است.

مربیانی که هریک از بخش‌های اجرایی همایش را اداره می‌کنند و نمایندگان ثابت مکتب‌تهران در این کارگاه متمرکز هستند عبارت‌اند از آقایان «محمد چرمشیر»، «سیامک صفری»، «مازیار تهرانی»، «مهدی ربی» و «جلال تهرانی»

از سال ۱۳۹۳ مکتب‌تهران برای آثار برجسته‌ی کارگاه‌های متمرکز خود، امکان اجرا در این مجموعه را فراهم کرده است. گزینش این آثار به‌عهده‌ی مکتب‌تهران است و ملاک‌های انتخاب الزاما، داوری‌های اختتامیه و برگزیدگان آنها نیست.

بخش‌های مختلف کارگاه متمرکز هفتم از سه مسیر به هم راه پیدا می‌کنند:

۱- از طریق کارگاه‌های پیوسته؛ که هنرجویان همه‌ی رشته‌ها در آن‌ها شرکت می‌کنند.

۲- در بخش اجرایی کارگاه؛ که هنرجویان کارگردانی با همکاری هنرجویان بازیگری و گرافیک به تولید یک اثر کوتاه -اما کامل- می‌پردازند و هنرجویان بخش نمایش‌نامه‌نویسی و داستان‌نویسی نیز با همکاری هنرجویان بازیگری و گرافیک، نمایش‌نامه و داستان‌های خود را نمایش‌نامه‌خوانی و داستان‌خوانی خواهند کرد.

۳- در اختتامیه و در جلسات گپ که همه‌ی هنرجویان و مربیان امکان حضور دارند.

کارگاه‌های اجرایی: به کارگاه‌هایی گفته می‌شود که به‌شکل هدفمند؛ برای تولید اثر هنری؛ زیرنظر مربیان ثابت برگزار می‌شوند؛ این کارگاه‌ها می‌بایست در رشته‌ی مورد نظر خود ؛ خروجی قابل عرضه از قبیل تئاتر، پوستر، نمایش‌نامه، داستان و... داشته باشند.

کارگاه‌های پیوسته: به کارگاه‌هایی گفته می‌شود که اغلب به‌شکل مسترکلاس در یک جلسه یا بیشتر برگزار می‌شوند. در این کارگاه‌ها اساتید رشته‌های مرتبط فرهنگی و هنری؛ با اتکا به تجربیات حرفه‌ی خود (مانند معماری، زبان‌شناسی، ادبیات، فلسفه و...) وسعت دید هنرجویان را (در ارتباط با موضوع هر کارگاه) گسترش می‌دهند.

بخش‌های جنبی: در این دوره کارگاه‌هایی تحت عنوان بخش جنبی در کنار بسته‌های اصلی برگزار خواهند شد. مکتب‌تهران امیدوار است این کارگاه‌ها در دوره‌های بعدی از بخش جنبی به بخش اصلی منتقل شوند.

عناوین کارگاه‌های اجرایی متمرکز هفتم مکتب‌تهران:

کارگاه بازیگری |  مربی ثابت: سیامک صفری - مربیان پیوسته: حمیدرضا اردلان، امیر تمدن‌زاد، علی رفیعی | ۷ جلسه‌ی پنج‌ساعته کارگاه بازیگری - ۲ جلسه‌ی سه‌ساعته و ۱ جلسه‌ی هشت‌ساعته کارگاه پیوسته - درمجموع ۱۰ جلسه‌ (۴۹ ساعت)

کارگاه نمایش‌نامه‌نویسی | مربی ثابت: محمد چرمشیر - مربیان پیوسته: حمیدرضا اردلان، علی رفیعی، قباد شیوا، جواد طوسی، سعید عقیقی | ۷ جلسه‌ی سه‌ساعته کارگاه نمایش‌نامه‌نویسی - ۵ جلسه‌ی سه‌ساعته  کارگاه پیوسته - درمجموع ۱۲ جلسه (۳۶ ساعت)

کارگاه کارگردانی | مربی ثابت: جلال تهرانی - مربیان پیوسته: حمیدرضا اردلان، علی رفیعی، قباد شیوا، جواد طوسی، سعید عقیقی | ۷ جلسه‌ی پنج‌ساعته کارگاه کارگردانی - ۵ جلسه‌ی سه‌ساعته کارگاه پیوسته - درمجموع ۱۲ جلسه (۵۰ ساعت)

کارگاه گرافیک | مربی ثابت: مازیار تهرانی - مربیان پیوسته: حمیدرضا اردلان، قباد شیوا، جواد طوسی | ۱۰ جلسه‌ی سه‌ساعته کارگاه گرافیک - ۳ جلسه‌ی سه‌ساعته کارگاه پیوسته  - درمجموع ۱۳ جلسه (۳۹ ساعت)

کارگاه داستان‌نویسی | مربی ثابت: مهدی ربی - مربیان پیوسته: حمیدرضا اردلان، سعید عقیقی | ۱۰ جلسه‌ی سه‌ساعته کارگاه داستان‌نویسی - ۲ جلسه‌ی سه‌ساعته کارگاه پیوسته - درمجموع ۱۲ جلسه (۳۶ ساعت)

عناوین کارگاه‌های پیوسته‌ی متمرکز هفتم مکتب‌تهران:

رئالیسم در آرا فلاسفه پیش از سقراط تا معاصر |  پیوسته | حمیدرضا اردلان | ۱ جلسه‌ی سه‌ساعته

بازیگری مبتنی بر آموزه‌های ژاک لکوک | پیوسته، عملی | امیر تمدن‌زاد | ۱ جلسه‌ی هشت‌ساعته

واقعیت و اجرای صحنه‌ای | پیوسته | علی رفیعی | ۱ جلسه‌ی سه‌ساعته

واقعیت در پوستر تئاتر | پیوسته | قباد شیوا | ۱ جلسه‌ی سه‌ساعته

واقع‌نگری اجتماعی | پیوسته | جواد طوسی | ۱ جلسه‌ی سه‌ساعته

واقع‌گرایی در ادبیات سینما | پیوسته | سعید عقیقی | ۱ جلسه‌ی سه‌ساعته

 

- یادداشت «جلال تهرانی» برای شروع کارگاه‌های متمرکز تئاتر در مکتب‌تهران - ۱۳۹۰.۰۲.۳۱ -

 

گالری

 

دیدگاه شما
پوستر دوره پنجم کارگاه های متمرکز مکتب تهران

- کارگاه - متمرکز - پنجم - تابستان۱۳۹۲ -

وضعیت کارگاه: کارگاه‌های پیشین
رشته کارگاه: تئاتر, درام‌نویسی, کارگردانی, بازیگری, هنرهای تجسمی, گرافیک, موسیقی
سال: ۱۳۹۲
شرح کارگاه

«پنجمین دوره‎ی کارگاه‎های متمرکز مکتب‎تهران - تابستان۱۳۹۲»

محور موضوعی: موقعیت

کارگاه‌های فراگیر: برای هنرجویانی که دوره‌ی کامل سه‌ماهه را طی می‌کنند و در اجراهای اختتامیه‌ی کارگاه‌های متمرکز پنجم، حضور دارند.

| بازیگری | گلاب آدینه

| نمایش‌نامه‌نویسی | محمدامیر یاراحمدی

| کارگردانی | حمید پورآذری . حبیب دانش

| موسیقی | بابک میرزاخانی

| گرافیک | مازیار تهرانی . مجید کاشانی

| نقد | رضا آشفته

| خلق پوستر، بر اساس شناخت موقعیت‌های دراماتیک در تئاتر | آرش تنهایی . مازیار تهرانی . احسان رضوانی . مجید کاشانی . قباد شیوا

کارگاه‌های پیوسته: هنرجویان کارگاه‌های فراگیر، به تناسب رشته‌ای که انتخاب کرده‌اند تعدادی از این کلاس‌ها را می‌گذرانند. علاقمندان می‌توانند به‌طور مستقل این کلاس‌ها را ثبت‌نام کنند.

حمیدرضا اردلان . محمدرضا اصلانی . علی باباچاهی . حسین پاکدل . آرش تنهایی . رضا حداد . خشایار دیهیمی . احسان رضوانی . بهرام شیردل . قباد شیوا . سودابه فضائلی . احسان فلاحت‌پیشه . امیررضا کوهستانی

کارگاه‌های متمرکز: کارگاه‌های مستقل موضوعی، حول محور موقعیت.

رضا بهبودی . پانته‌آ پناهی‌ها . حبیب رضایی . محمدرضا علیمردانی . همایون غنی‌زاده . رضا کوچک‌زاده . کورش نریمانی . رویا نونهالی

  

- یادداشت «جلال تهرانی» برای شروع کارگاه‌های متمرکز تئاتر در مکتب‌تهران - ۱۳۹۰.۰۲.۳۱ -

 

کارگاه‌های متمرکز مکتب‌تهران، در مقایسه با کارگاه‌های آزاد مکتب‌تهران، در بازه‌های زمانی طولانی‌تر ـ معمولاً شش ماه ـ و به‌شکل فشرده‌تر برگزار می‌شوند.

تمرکز در این دوره‌ها دو شکل کلی دارد:

ـ اول این‌که هر دوره یک محور موضوعی دارد مانند میزانسن یا شخصیت یا تئاتر مدرن یا ...

در طی این دوره‌ها مسترکلاس‌ها و کارگاه‌های فرعی و رویدادهای دیگری حول محور موضوعی برای هنرجویان طراحی می‌شود و هنرجویان در پایان دوره از زوایای مختلف با موضوع محوری ـ مثلاً میزانسن ـ آشناتر می‌شوند. به عنوان مثال میزانسن در معماری،‌ میزانسن در هنرهای تجسمی،‌ میزانسن در شهر، میزانسن در سینما و ... مسترکلاس‌هایی هستند که متخصصین صاحب‌نام هر رشته در این کارگاه‌های متمرکز برگزار می‌کنند.

ـ دوم این‌که در این‌ دوره‌ها، هنرجویان کارگردانی و بازیگری و ... زیر نظر مربیان ثابت خود، تئاتر‌هایی را برای اجرا آماده می‌کنند. این پروژها در پایان دوره، در اختتامیه‌ای که غالبا ده روزی به طول می‌انجامد با هم به رقابت می‌پردازند و توسط خود هنرجویان و مهمانان کارگاه متمرکز ارزیابی می‌شوند. این تئاترها قابلیت اجرای عمومی در فضاهای حرفه‌ای را نیز دارند.

ـ سوم این‌که در این همایش هنرجویان به شکل کاملاً متمرکز روزهای زیادی از هفته را درگیر کار تئاتر هستند. اعم از شرکت در کلاس‌ها و کارگاه‌ها و جلسات تمرین و مشاوره‌ها و غیره.

 

گالری

 

دیدگاه شما