ورود

عضویت



یازدهمین دوره فستیوال مکتب‌تهران / ۱۴۰۱

وضعیت کارگاه: در‌حال برگزاری
رشته کارگاه: کارگردانی, بازیگری
سال: ۱۴۰۰
شرح کارگاه

یازدهمین دوره فستیوال مکتب‌تهران در سال ۱۴۰۱ برگزار می‌شود. این فستیوال، که پیش از این با نام «همایش کارگاه‌های متمرکز» شناخته می‌شد، محل همراهی و رقابت هنرجویان کارگاه‌های آموزشی مکتب‌تهران است. مجموعه هنرجویان کارگاه‌های درام‌نویسی، بازیگری و کارگردانی تئاتر مکتب‌تهران در این فستیوال، تئاترهای خود را روی صحنه سالن مکتب‌تهران می‌آورند.
کارگاه‌های آموزشی مرتبط با این دوره از فستیوال از ماه‌های قبل آغاز شده و برخی نیز در حال ثبت‌نام‌اند.
مجموعه‌ی فستیوال، علاوه بر کارگاه‌های آموزشی، مسترکلاس‌ها و نشست‌های هنری مختلفی را در خود دارد، که در طول ماه‌های منتهی به فستیوال برگزار می‌شوند.
اطلاعات کارگاه‌های آموزشی و برنامه‌های دیگر فستیوال را می‌توانید بطور مرتب از طریق صفحات مکتب دنبال کنید.
تئاترهای تمرین‌شده و تولیدشده در فرآیند فستیوال، در اختتامیه روی صحنه‌ی سالن مکتب‌تهران خواهند آمد. آثار برگزیده فستیوال نیز در سالن مکتب اجرای عمومی خواهند داشت.

طراح پوستر: مازیار تهرانی

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی فستیوال و کارگاه‌های آموزشی مکتب، می‌توانید به صفحات رسمی مکتب‌تهران مراجعه کنید:
instagram.com/maktabetehran

t.me/maktab_tehran

پاسخگویی تلفنی و واتساپ:
09912785028

02188935583 -5
پاسخگویی به تلفن ثابت: هر روز از ساعت یازده تا بیست‌ویک

 

 

 

دیدگاه شما

- کارگاه - متمرکز - نهم - راهیابی - دوره‌ی اول - تابستان۱۳۹۶ -

وضعیت کارگاه: کارگاه‌های پیشین
رشته کارگاه: تئاتر, تئاتر عروسکی, هنرهای تجسمی, موسیقی, داستان‌نویسی
سال: ۱۳۹۶
شرح کارگاه

«نهمین دوره‌ی کارگاه‌های متمرکز مکتب‌تهران - دوره‌ی اول راهیابی - تابستان۱۳۹۶»

تئاتر عروسکی با «محمد اعلمی»

آشنایی با موسیقی با «نادر مشایخی»

هنرهای تجسمی با «مازیار تهرانی»

تئاتر با «شبنم فرشادجو»

داستان‌نویسی با «عالیه عطایی» و «آرش صادق‌بیگی»

در دنیای پیشرفته، بخشی از بازه‌ی سنی نوجوانی صرف استعداد‌یابی و راهنمایی نوجوانان برای انتخاب حرفه‌ی آینده‌ی آن‌ها می‌شود.

همچنین هر فرد در جوامع مدرن، علاوه بر شغل خود به یک تخصص فرهنگی-هنری نیز سرگرم است، مانند نوازندگی یک ساز، جمع‌آوری اقلام کلکسیونی، نقاشی، آواز و...

بنابراین دست‌کم برای نوجوانان، یک دوره‌ی منسجم عمومی زیر نظر اساتید مجرب لازم است تا هم خودشان و هم والدین و مربیان در طول چنین دوره‌ای بتوانند به علاقه، غریزه و قریحه‌ی آن‌ها برای زندگی بهتر و فرهیخته‌تر در جامعه پی‌‌ببرند.

مکتب‌تهران در دوره‌ی نهم کارگاه‌های متمرکز خود تصمیم گرفته است به چنین امر مهمی که به آینده‌ی فرزندان‌مان مربوط است به طور جدی و کارشناسانه بپردازد.

کارگاه متمرکز نهم مکتب‌تهران به مدت ۴۰ روز فرزندان شما را به  آزمون و خطا در پنج رشته‌ی اصلی فرهنگی-هنری سرگرم می‌کند.

این تجربه‌ها علاوه بر سرگرم کردن نوجوانان در تابستان، این امکان را برای شما، ما و البته که خود نوجوانان فراهم می‌کند تا به علاقه‌ی آنها نسبت به هریک از این رشته‌ها چه به‌عنوان شغل اصلی و چه به‌عنوان تخصص جانبی برای آینده‌ی خود پی‌ببریم؛ ضمن این‌که درصورت جدی گرفتن چنین روشی در مواجهه با آینده‌ی فرزندان، نسل‌های بعدی اگر صاحب تخصص ویژه‌ای در زمینه‌ی فرهنگ و هنر نشوند، دست‌کم مخاطبان ورزیده، فرهیخته و صاحب‌سلیقه‌ای در این رشته‌ها خواهند شد.

 

گالری

 

دیدگاه شما
آشنایی با تئاتر از مسیر دراماتورژی

- کارگاه - متمرکز - چهارم - آشنایی با تئاتر از مسیر دراماتورژی - بهار۱۳۹۲ -

وضعیت کارگاه: کارگاه‌های پیشین
رشته کارگاه: تئاتر, درام‌نویسی
سال: ۱۳۹۲
شرح کارگاه

«چهارمین دوره‎ی کارگاه‎های متمرکز مکتب‎تهران - بهار۱۳۹۲»

آشنایی با تئاتر از مسیر دراماتورژی  با جلال تهرانی


کارگاه‌های پیش‌نیاز (حدنصاب ۱۲ نفر)

دیالوگ‌نویسی | ۵ جلسه

شخصیت، تیپ، هویت | ۳ جلسه

زمان، مکان، موقعیت | ۳ جلسه

واقعیت تئاتری | ۳ جلسه


نگارش یک متن کامل | ۷ جلسه (حدنصاب ۷ نفر)

  

- یادداشت «جلال تهرانی» برای شروع کارگاه‌های متمرکز تئاتر در مکتب‌تهران - ۱۳۹۰.۰۲.۳۱ -

 

کارگاه‌های متمرکز مکتب‌تهران، در مقایسه با کارگاه‌های آزاد مکتب‌تهران، در بازه‌های زمانی طولانی‌تر ـ معمولاً شش ماه ـ و به‌شکل فشرده‌تر برگزار می‌شوند.

تمرکز در این دوره‌ها دو شکل کلی دارد:

ـ اول این‌که هر دوره یک محور موضوعی دارد مانند میزانسن یا شخصیت یا تئاتر مدرن یا ...

در طی این دوره‌ها مسترکلاس‌ها و کارگاه‌های فرعی و رویدادهای دیگری حول محور موضوعی برای هنرجویان طراحی می‌شود و هنرجویان در پایان دوره از زوایای مختلف با موضوع محوری ـ مثلاً میزانسن ـ آشناتر می‌شوند. به عنوان مثال میزانسن در معماری،‌ میزانسن در هنرهای تجسمی،‌ میزانسن در شهر، میزانسن در سینما و ... مسترکلاس‌هایی هستند که متخصصین صاحب‌نام هر رشته در این کارگاه‌های متمرکز برگزار می‌کنند.

ـ دوم این‌که در این‌ دوره‌ها، هنرجویان کارگردانی و بازیگری و ... زیر نظر مربیان ثابت خود، تئاتر‌هایی را برای اجرا آماده می‌کنند. این پروژها در پایان دوره، در اختتامیه‌ای که غالبا ده روزی به طول می‌انجامد با هم به رقابت می‌پردازند و توسط خود هنرجویان و مهمانان کارگاه متمرکز ارزیابی می‌شوند. این تئاترها قابلیت اجرای عمومی در فضاهای حرفه‌ای را نیز دارند.

ـ سوم این‌که در این همایش هنرجویان به شکل کاملاً متمرکز روزهای زیادی از هفته را درگیر کار تئاتر هستند. اعم از شرکت در کلاس‌ها و کارگاه‌ها و جلسات تمرین و مشاوره‌ها و غیره.

 

گالری

 

دیدگاه شما

کارگاه‌های مقدماتی فستیوال یازدهم مکتب‌تهران، پاییز ۱۴۰۰

وضعیت کارگاه: کارگاه‌های پیشین
رشته کارگاه: تئاتر, درام‌نویسی, کارگردانی, بازیگری
سال: ۱۴۰۰
شرح کارگاه

 

کارگاه درام‌نویسی
کارگاه تئوری کارگردانی
دوره بازیگری مدرسه‌ای


ثبت‌نام دوره‌ی تازه‌ی کارگاه‌های «درامنویسی»، «کارگردانی تئاتر» و «دوره‌ی بازیگری مدرسه‌ای» ادامه دارد.
دو دوره از کارگاه‌های درام‌نویسی و کارگردانی تئاتر نیز به ترتیب در مهرماه و آذرماه ۱۴۰۰ آغاز شدند.

رقابت هنرجویان بازیگری، کارگردانی و درام‌نویسی در اختتامیه‌ی فستیوال.
اجرای عمومی تئاترهای برگزیده در سالن مکتب‌تهران.

کارگاه‌ها در ابتدا آنلاین، و سپس حضوری خواهند بود.
پس از آمادگی مقدماتی، تمرین پروژه‌های مسابقه برای حضور در فستیوال پایانی آغاز خواهد شد.

ثبت‌نام، و دریافت اطلاعات درباره‌ی کارگاه‌های آموزشی مکتب‌تهران:

09912785028

در تماس تلفنی و واتساپ

02188935583-5

تماس با تلفن ثابت هر روز از ساعت پانزده تا بیست‌ویک

 

برای شرکت در کارگاه فرم ثبت‌نام را دانلود و پرینت کرده و پس از پر کردن مشخصات تصویر فرم را برای واتزاپ واحد آموزش مکتب تهران (09912785028) ارسال کنید.

pdf-ico.png

 

دیدگاه شما
پوستر کارگاه متمرکز هفتم مکتب تهران

- کارگاه - متمرکز - هفتم - تابستان۱۳۹۴ -

وضعیت کارگاه: کارگاه‌های پیشین
رشته کارگاه: تئاتر, درام‌نویسی, کارگردانی, بازیگری, گرافیک, سینما, فلسفه, داستان‌نویسی
سال: ۱۳۹۴
شرح کارگاه

«هفتمین دوره‎ی کارگاه‎های متمرکز مکتب‎تهران - تابستان۱۳۹۴»

دوره‌ی هفتم کارگاه‌های متمرکز مکتب‌تهران در سال ۱۳۹۴ در تداوم کارگاه‌های سالانه و مبتنی بر تجربیات سال‌های گذشته، با تغییراتی در رویکرد اجرایی برگزار می‌شود؛ با این امید که این تغییرات، انرژی و انگیزه‌ی بیشتری در هنرجویان ایجاد کند و در تقویت محیط فرهنگی پیرامون ایشان، موثرتر باشد.

دوره‌ی هفتم کارگاه متمرکز مکتب‌تهران حول محور «واقعیت» برگزار می‌شود.

این دوره در پایان خود به اجرای تئاتر، داستان‌خوانی، نمایش‌نامه‌خوانی، و نمایشگاه پوستر؛ توسط هنرجویان در اختتامیه می‌انجامد.

اختتامیه‌ی این دوره از کارگاه‌های متمرکز، بسته به حجم تولیدات؛ از یک تا دو هفته، در مهرماه سال ۱۳۹۴ برگزار می‌شود.

کارگاه‌های متمرکز هفتم در ۵ بخش مستقل از هم و مرتبط با هم طراحی شده است:

۱- نمایش‌نامه‌نویسی ۲-بازیگری ۳-کارگردانی ۴-گرافیک ۵-داستان‌نویسی

همه‌ی هنرجویانی که در هریک از ۵ بخش کارگاه‌های آموزشی شرکت کرده‌اند، می‌توانند در پروژه‌های تولید تئاتر مشارکت کنند.

همچنین تخصص‌های دیگری مانند طراحی لباس، نقد، دراماتورژی، تاریخ هنر و... هریک این بضاعت را دارند که یک بسته‌ی مستقل برای‌شان طراحی شود. مکتب‌تهران امیدوار است به تناسب رشد کیفی و کمی کارگاه‌های متمرکز در دوره‌های بعد، امکان ورود به فضای تئاتر از زوایای دیگر را نیز برای هنرجویان فراهم کند.

در تابستان ۱۳۹۴ هنرجویان در همان جلسات آغازین؛ تمرین و کار بر روی پروژه‌های خود را اعم از نمایش‌نامه‌نویسی، کارگردانی، بازیگری، داستان‌نویسی، و طراحی پوستر تئاتر؛ زیرنظر مربیان ثابت شروع خواهند کرد، درعین‌حال هفته‌ای یک جلسه (هفت هفته) از کارگاه‌های پیوسته (مسترکلاس‌ها) بهره‌مند خواهند شد.

هنرجویان کارگردانی، نمایش‌نامه‌های برگزیده‌ی ادوار از مسابقه‌ی Send Your Play را با همکاری هنرجویان بازیگری، زیرنظر مربیان ثابت به تئاترهایی تبدیل می‌کنند که در اختتامیه‌ی دوره‌ی هفتم کارگاه‌های متمرکز به نمایش گذاشته می‌شوند. هنرجویان بازیگری جهت بازی در پروژه‌های اجرایی توسط هنرجویان کارگردانی انتخاب می‌شوند.

نمایش‌نامه‌ و داستان‌هایی که در بخش اجرایی تابستان نوشته شده‌اند درصورتی‌که از سطح کیفی مناسبی برخوردار باشند، در اختتامیه نمایش‌نامه‌خوانی و داستان‌خوانی خواهند شد.

هنرجویان گرافیک زیرنظر مربی ثابت خود، برای آثار تولیدی، طراحی پوستر را به‌عهده خواهند گرفت.

در همه‌ی این رشته‌ها شرط حضور در اختتامیه، تایید مربیان است.

مربیانی که هریک از بخش‌های اجرایی همایش را اداره می‌کنند و نمایندگان ثابت مکتب‌تهران در این کارگاه متمرکز هستند عبارت‌اند از آقایان «محمد چرمشیر»، «سیامک صفری»، «مازیار تهرانی»، «مهدی ربی» و «جلال تهرانی»

از سال ۱۳۹۳ مکتب‌تهران برای آثار برجسته‌ی کارگاه‌های متمرکز خود، امکان اجرا در این مجموعه را فراهم کرده است. گزینش این آثار به‌عهده‌ی مکتب‌تهران است و ملاک‌های انتخاب الزاما، داوری‌های اختتامیه و برگزیدگان آنها نیست.

بخش‌های مختلف کارگاه متمرکز هفتم از سه مسیر به هم راه پیدا می‌کنند:

۱- از طریق کارگاه‌های پیوسته؛ که هنرجویان همه‌ی رشته‌ها در آن‌ها شرکت می‌کنند.

۲- در بخش اجرایی کارگاه؛ که هنرجویان کارگردانی با همکاری هنرجویان بازیگری و گرافیک به تولید یک اثر کوتاه -اما کامل- می‌پردازند و هنرجویان بخش نمایش‌نامه‌نویسی و داستان‌نویسی نیز با همکاری هنرجویان بازیگری و گرافیک، نمایش‌نامه و داستان‌های خود را نمایش‌نامه‌خوانی و داستان‌خوانی خواهند کرد.

۳- در اختتامیه و در جلسات گپ که همه‌ی هنرجویان و مربیان امکان حضور دارند.

کارگاه‌های اجرایی: به کارگاه‌هایی گفته می‌شود که به‌شکل هدفمند؛ برای تولید اثر هنری؛ زیرنظر مربیان ثابت برگزار می‌شوند؛ این کارگاه‌ها می‌بایست در رشته‌ی مورد نظر خود ؛ خروجی قابل عرضه از قبیل تئاتر، پوستر، نمایش‌نامه، داستان و... داشته باشند.

کارگاه‌های پیوسته: به کارگاه‌هایی گفته می‌شود که اغلب به‌شکل مسترکلاس در یک جلسه یا بیشتر برگزار می‌شوند. در این کارگاه‌ها اساتید رشته‌های مرتبط فرهنگی و هنری؛ با اتکا به تجربیات حرفه‌ی خود (مانند معماری، زبان‌شناسی، ادبیات، فلسفه و...) وسعت دید هنرجویان را (در ارتباط با موضوع هر کارگاه) گسترش می‌دهند.

بخش‌های جنبی: در این دوره کارگاه‌هایی تحت عنوان بخش جنبی در کنار بسته‌های اصلی برگزار خواهند شد. مکتب‌تهران امیدوار است این کارگاه‌ها در دوره‌های بعدی از بخش جنبی به بخش اصلی منتقل شوند.

عناوین کارگاه‌های اجرایی متمرکز هفتم مکتب‌تهران:

کارگاه بازیگری |  مربی ثابت: سیامک صفری - مربیان پیوسته: حمیدرضا اردلان، امیر تمدن‌زاد، علی رفیعی | ۷ جلسه‌ی پنج‌ساعته کارگاه بازیگری - ۲ جلسه‌ی سه‌ساعته و ۱ جلسه‌ی هشت‌ساعته کارگاه پیوسته - درمجموع ۱۰ جلسه‌ (۴۹ ساعت)

کارگاه نمایش‌نامه‌نویسی | مربی ثابت: محمد چرمشیر - مربیان پیوسته: حمیدرضا اردلان، علی رفیعی، قباد شیوا، جواد طوسی، سعید عقیقی | ۷ جلسه‌ی سه‌ساعته کارگاه نمایش‌نامه‌نویسی - ۵ جلسه‌ی سه‌ساعته  کارگاه پیوسته - درمجموع ۱۲ جلسه (۳۶ ساعت)

کارگاه کارگردانی | مربی ثابت: جلال تهرانی - مربیان پیوسته: حمیدرضا اردلان، علی رفیعی، قباد شیوا، جواد طوسی، سعید عقیقی | ۷ جلسه‌ی پنج‌ساعته کارگاه کارگردانی - ۵ جلسه‌ی سه‌ساعته کارگاه پیوسته - درمجموع ۱۲ جلسه (۵۰ ساعت)

کارگاه گرافیک | مربی ثابت: مازیار تهرانی - مربیان پیوسته: حمیدرضا اردلان، قباد شیوا، جواد طوسی | ۱۰ جلسه‌ی سه‌ساعته کارگاه گرافیک - ۳ جلسه‌ی سه‌ساعته کارگاه پیوسته  - درمجموع ۱۳ جلسه (۳۹ ساعت)

کارگاه داستان‌نویسی | مربی ثابت: مهدی ربی - مربیان پیوسته: حمیدرضا اردلان، سعید عقیقی | ۱۰ جلسه‌ی سه‌ساعته کارگاه داستان‌نویسی - ۲ جلسه‌ی سه‌ساعته کارگاه پیوسته - درمجموع ۱۲ جلسه (۳۶ ساعت)

عناوین کارگاه‌های پیوسته‌ی متمرکز هفتم مکتب‌تهران:

رئالیسم در آرا فلاسفه پیش از سقراط تا معاصر |  پیوسته | حمیدرضا اردلان | ۱ جلسه‌ی سه‌ساعته

بازیگری مبتنی بر آموزه‌های ژاک لکوک | پیوسته، عملی | امیر تمدن‌زاد | ۱ جلسه‌ی هشت‌ساعته

واقعیت و اجرای صحنه‌ای | پیوسته | علی رفیعی | ۱ جلسه‌ی سه‌ساعته

واقعیت در پوستر تئاتر | پیوسته | قباد شیوا | ۱ جلسه‌ی سه‌ساعته

واقع‌نگری اجتماعی | پیوسته | جواد طوسی | ۱ جلسه‌ی سه‌ساعته

واقع‌گرایی در ادبیات سینما | پیوسته | سعید عقیقی | ۱ جلسه‌ی سه‌ساعته

 

- یادداشت «جلال تهرانی» برای شروع کارگاه‌های متمرکز تئاتر در مکتب‌تهران - ۱۳۹۰.۰۲.۳۱ -

 

گالری

 

دیدگاه شما
دوره سوم کارگاه های متمرکز مکتب تهران

- کارگاه - متمرکز - سوم - تابستان۱۳۹۱ -

وضعیت کارگاه: کارگاه‌های پیشین
رشته کارگاه: تئاتر, درام‌نویسی, کارگردانی, بازیگری, تئاتر عروسکی, هنرهای تجسمی, گرافیک, موسیقی, فلسفه
سال: ۱۳۹۱
شرح کارگاه

«سومین دوره‎ی کارگاه‎های متمرکز مکتب‎تهران - تابستان۱۳۹۱»

دوره‌ی سوم کارگاه‌های متمرکز مکتب‌تهران زیر نظر جلال تهرانی با همکاری خانه‌ی هنرمندان ایران

از ایده تا اجرا ؛ با محوریت میزانسن

نمایش‌نامه‌نویسی | کارگردانی | بازیگری | گرافیک

حمیدرضا اردلان | مجید آقاکریمی | امیرکاوه آهنین‌جان | پانته‌آ بهرام | آتیلا پسیانی | حمید پورآذری | جلال تهرانی | مازیار تهرانی | نگار جواهریان | حبیب دانش | حبیب رضایی | قباد شیوا | قطب‌الدین صادقی | محمدرضا علیمردانی | آرش (علی) فلاحت‌پیشه | احسان فلاحت‌پیشه | سید حسین فدای‌حسین | مجید کاشانی | هادی کمالی مقدم | رضا کوچک‌زاده | امیررضا کوهستانی | محمدصادق ملک | فرهاد مهندس‌پور | افشین هاشمی | محمدامیر یاراحمدی | محمد یعقوبی

  

- یادداشت «جلال تهرانی» برای شروع کارگاه‌های متمرکز تئاتر در مکتب‌تهران - ۱۳۹۰.۰۲.۳۱ -

 

کارگاه‌های متمرکز مکتب‌تهران، در مقایسه با کارگاه‌های آزاد مکتب‌تهران، در بازه‌های زمانی طولانی‌تر ـ معمولاً شش ماه ـ و به‌شکل فشرده‌تر برگزار می‌شوند.

تمرکز در این دوره‌ها دو شکل کلی دارد:

ـ اول این‌که هر دوره یک محور موضوعی دارد مانند میزانسن یا شخصیت یا تئاتر مدرن یا ...

در طی این دوره‌ها مسترکلاس‌ها و کارگاه‌های فرعی و رویدادهای دیگری حول محور موضوعی برای هنرجویان طراحی می‌شود و هنرجویان در پایان دوره از زوایای مختلف با موضوع محوری ـ مثلاً میزانسن ـ آشناتر می‌شوند. به عنوان مثال میزانسن در معماری،‌ میزانسن در هنرهای تجسمی،‌ میزانسن در شهر، میزانسن در سینما و ... مسترکلاس‌هایی هستند که متخصصین صاحب‌نام هر رشته در این کارگاه‌های متمرکز برگزار می‌کنند.

ـ دوم این‌که در این‌ دوره‌ها، هنرجویان کارگردانی و بازیگری و ... زیر نظر مربیان ثابت خود، تئاتر‌هایی را برای اجرا آماده می‌کنند. این پروژها در پایان دوره، در اختتامیه‌ای که غالبا ده روزی به طول می‌انجامد با هم به رقابت می‌پردازند و توسط خود هنرجویان و مهمانان کارگاه متمرکز ارزیابی می‌شوند. این تئاترها قابلیت اجرای عمومی در فضاهای حرفه‌ای را نیز دارند.

ـ سوم این‌که در این همایش هنرجویان به شکل کاملاً متمرکز روزهای زیادی از هفته را درگیر کار تئاتر هستند. اعم از شرکت در کلاس‌ها و کارگاه‌ها و جلسات تمرین و مشاوره‌ها و غیره.

 

گالری

 

 

دیدگاه شما

- کارگاه - متمرکز - اول - تئاتر به زبان انگلیسی - بهار۱۳۹۸ -

وضعیت کارگاه: کارگاه‌های پیشین
رشته کارگاه: تئاتر, بازیگری
سال: ۱۳۹۸
شرح کارگاه

«اولین دوره‎ی کارگاه‎های متمرکز تئاتر به زبان انگلیسی»

مکتب‎تهران در نظر دارد از نیمه‌ی اول سال ۱۳۹۸ کارگاه‌های متمرکز بازیگری را با محوریت زبان انگلیسی و به سرپرستی شیوا اردویی به شکل منظم سالانه برگزار کند.

این کارگاه‌ها با دو هدف اصلی برگزار می‌شوند:

    ۱- تشویق هنرجویان مکتب‎تهران به تقویت زبان انگلیسی و اجرای نمایشنامه‌های نویسندگان انگلیسی‌زبان به زبان اصلی.

    ۲- جذب و تربیت هنرجویان مسلط به زبان انگلیسی و علاقمند به بازیگری.

این کارگاه‌ها در دو مرحله برگزار می‌شوند:

    ۱- کارگاه آموزش بازیگری در دو دوره‌ی ده جلسه‌ای، هر جلسه سه ساعت با جلال تهرانی.

    ۲- در این کارگاه، به مدت بیست جلسه، هنرجویان برجسته و مستعد؛ یک نمایشنامه را به زبان انگلیسی، به کارگردانی شیوا اردویی، برای اجرا آماده می‌کنند.

ـ مراحل اول و دوم در امتداد هم نیستند و همزمان شروع می‌‌شوند.

ـ کل دوره تقریباً یک سال به طول می‌انجامد.

ـ برای محصول این دوره، به صلاحدید کارگردان و مکتب‎تهران، امکان اجرا‌ی عمومی در مکتب‎تهران فراهم می‌شود.

ـ شهریه‌ی حضور در این کارگاه‌ها با محاسبه‌ی هر ساعت ۵۰ هزار تومان، در مجموع ۴۰ جلسه‌ی ۳ ساعته در طول یک سال؛ ۶/۰۰۰/۰۰۰ تومان می‌باشد. 

ـ علاقمندان به شرکت در این کارگاه‌ها در دو مرحله، به ترتیب توسط شیوا اردویی و جلال تهرانی، جهت تعیین سطح زبان انگلیسی و توان بازیگری، گزینش می‌شوند.

جهت مشاوره یا دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید با بخش آموزش مکتب‎تهران تماس بگیرید.

۰۲۱-۸۸۹۳۵۵۸۳

۰۹۹۱-۲۷۸۵۰۲۸

 

گالری

 

دیدگاه شما
پوستر دوره ششم کارگاه های متمرکز مکتب تهران

- کارگاه - متمرکز - ششم - بهار و تابستان۱۳۹۳ -

وضعیت کارگاه: کارگاه‌های پیشین
رشته کارگاه: تئاتر, درام‌نویسی, کارگردانی, بازیگری, هنرهای تجسمی, گرافیک, عکاسی, سینما, موسیقی, فلسفه, معماری
سال: ۱۳۹۳
شرح کارگاه

«ششمین دوره‎ی کارگاه‎های متمرکز مکتب‎تهران - بهار و تابستان۱۳۹۳»

محور موضوعی: تاویل

| کارگاه‌های متمرکز مقدماتی – بهار ۱۳۹۳ |

| گرافیک | مازیار تهرانی

| بازیگری | پیام دهکردی

| نمایش‌نامه‌نویسی | محمدامیر یاراحمدی

| کارگردانی | امیررضا کوهستانی

| مرز فیلم‌نامه و کارگردانی | آرمین ایثاریان

| کارگاه‌های متمرکز – با محوریت تاویل – تابستان ۱۳۹۳ |

| نمایش‌نامه‌نویسی | محمد چرمشیر

| کارگردانی | جلال تهرانی

| بازیگری | پرویز پورحسینی

| گرافیک | مازیار تهرانی ؛ مجید کاشانی

| عکاسی | یوریک کریم‌مسیحی ؛ رضا معطریان ؛ مهدی نصرتی

| تاویل به‌مثابه‌ خیال خلاق | محمدرضا اصلانی

| تاویل در پوستر | قباد شیوا

| عکس و دیدن عکس | یوریک کریم‌مسیحی

| نسبت میان تاویل و نقد | امیرعلی نجومیان

| تاویل در معماری | محمد منصور فلامکی

| تاویل و اسطوره | سودابه فضایلی

| خوانش تفسیری-تاویلی متون کهن و شعر مدرن پارسی | علی باباچاهی

 

- یادداشت «جلال تهرانی» برای شروع کارگاه‌های متمرکز تئاتر در مکتب‌تهران - ۱۳۹۰.۰۲.۳۱ -

 

کارگاه‌های متمرکز مکتب‌تهران، در مقایسه با کارگاه‌های آزاد مکتب‌تهران، در بازه‌های زمانی طولانی‌تر ـ معمولاً شش ماه ـ و به‌شکل فشرده‌تر برگزار می‌شوند.

تمرکز در این دوره‌ها دو شکل کلی دارد:

ـ اول این‌که هر دوره یک محور موضوعی دارد مانند میزانسن یا شخصیت یا تئاتر مدرن یا ...

در طی این دوره‌ها مسترکلاس‌ها و کارگاه‌های فرعی و رویدادهای دیگری حول محور موضوعی برای هنرجویان طراحی می‌شود و هنرجویان در پایان دوره از زوایای مختلف با موضوع محوری ـ مثلاً میزانسن ـ آشناتر می‌شوند. به عنوان مثال میزانسن در معماری،‌ میزانسن در هنرهای تجسمی،‌ میزانسن در شهر، میزانسن در سینما و ... مسترکلاس‌هایی هستند که متخصصین صاحب‌نام هر رشته در این کارگاه‌های متمرکز برگزار می‌کنند.

ـ دوم این‌که در این‌ دوره‌ها، هنرجویان کارگردانی و بازیگری و ... زیر نظر مربیان ثابت خود، تئاتر‌هایی را برای اجرا آماده می‌کنند. این پروژها در پایان دوره، در اختتامیه‌ای که غالبا ده روزی به طول می‌انجامد با هم به رقابت می‌پردازند و توسط خود هنرجویان و مهمانان کارگاه متمرکز ارزیابی می‌شوند. این تئاترها قابلیت اجرای عمومی در فضاهای حرفه‌ای را نیز دارند.

ـ سوم این‌که در این همایش هنرجویان به شکل کاملاً متمرکز روزهای زیادی از هفته را درگیر کار تئاتر هستند. اعم از شرکت در کلاس‌ها و کارگاه‌ها و جلسات تمرین و مشاوره‌ها و غیره.

 

گالری

 

دیدگاه شما
دوره دوم کارگاه های متمرکز مکتب تهران

- کارگاه - متمرکز - دوم - پاییز۱۳۹۰ -

وضعیت کارگاه: کارگاه‌های پیشین
رشته کارگاه: تئاتر, درام‌نویسی, کارگردانی, بازیگری, تئاتر عروسکی, هنرهای تجسمی, گرافیک, موسیقی, فلسفه
سال: ۱۳۹۰
شرح کارگاه

«دومین دوره‎ی کارگاه‎های متمرکز مکتب‎تهران - تابستان۱۳۹۰»

دوره‌ی دوم کارگاه‌های متمرکز مکتب‌تهران زیر نظر جلال تهرانی، آذرماه ۱۳۹۰ آغاز می‌شود.

محور موضوعی: شخصیت

کارگاه کارگردانی فرهاد آییش . حمیدرضا اردلان . آتیلا پسیانی . حمید پورآذری . عباس جوانمرد . اصغر دشتی . حمید سمندریان . رضا کوچک‌زاده |

کارگاه بازیگری | مرضیه برومند . پرویز پورحسینی . رویا تیموریان . پیام دهکردی . ایرج راد . سیامک صفری . جعفر والی . گروه لیو |

کارگاه نمایش‌نامه‌نویسی | محمود استادمحمد . حمید امجد . جلال تهرانی . محمد چرمشیر . روزبه حسینی . عبدالحی شماسی . افروز فروزند . احسان فلاحت‌پیشه . امیررضا کوهستانی . حسین کیانی . حسین مهکام . محمد میرعلی‌اکبری . محمد یعقوبی |

کارگاه کودک و عروسکی |عادل بزدوده . بهرام جلالی . مریم سعادت . زهرا صبری . محمد عاقبتی . سید حسین فدای‌حسین . فائزه فیض‌شیخ‌الاسلام . اکرم قاسم‌پور . مریم معینی |

کارگاه نقد | سعید اسدی . رحمت امینی . فارس باقری . محمدرضا خاکی . مسعود دلخواه . قطب‌الدین صادقی |

کارگاه موسیقی شخصیت | احمد پژمان . بهزاد عبدی . شاهین فرهت |

کارگاه نور | فرشید مصدق |

کارگاه دکور | سیامک احصایی |

کارگاه صدا | پیوند معراجی |

کارگاه ماسک | بیژن نعمتی‌شریف |

 

- یادداشت «جلال تهرانی» برای شروع کارگاه‌های متمرکز تئاتر در مکتب‌تهران - ۱۳۹۰.۰۲.۳۱ -

 

کارگاه‌های متمرکز مکتب‌تهران، در مقایسه با کارگاه‌های آزاد مکتب‌تهران، در بازه‌های زمانی طولانی‌تر ـ معمولاً شش ماه ـ و به‌شکل فشرده‌تر برگزار می‌شوند.

تمرکز در این دوره‌ها دو شکل کلی دارد:

ـ اول این‌که هر دوره یک محور موضوعی دارد مانند میزانسن یا شخصیت یا تئاتر مدرن یا ...

در طی این دوره‌ها مسترکلاس‌ها و کارگاه‌های فرعی و رویدادهای دیگری حول محور موضوعی برای هنرجویان طراحی می‌شود و هنرجویان در پایان دوره از زوایای مختلف با موضوع محوری ـ مثلاً میزانسن ـ آشناتر می‌شوند. به عنوان مثال میزانسن در معماری،‌ میزانسن در هنرهای تجسمی،‌ میزانسن در شهر، میزانسن در سینما و ... مسترکلاس‌هایی هستند که متخصصین صاحب‌نام هر رشته در این کارگاه‌های متمرکز برگزار می‌کنند.

ـ دوم این‌که در این‌ دوره‌ها، هنرجویان کارگردانی و بازیگری و ... زیر نظر مربیان ثابت خود، تئاتر‌هایی را برای اجرا آماده می‌کنند. این پروژها در پایان دوره، در اختتامیه‌ای که غالبا ده روزی به طول می‌انجامد با هم به رقابت می‌پردازند و توسط خود هنرجویان و مهمانان کارگاه متمرکز ارزیابی می‌شوند. این تئاترها قابلیت اجرای عمومی در فضاهای حرفه‌ای را نیز دارند.

ـ سوم این‌که در این همایش هنرجویان به شکل کاملاً متمرکز روزهای زیادی از هفته را درگیر کار تئاتر هستند. اعم از شرکت در کلاس‌ها و کارگاه‌ها و جلسات تمرین و مشاوره‌ها و غیره.

 

گالری

 

دیدگاه شما

- کارگاه - متمرکز - دهم - بهار۱۳۹۷ -

وضعیت کارگاه: کارگاه‌های پیشین
رشته کارگاه: تئاتر, درام‌نویسی, کارگردانی, بازیگری
سال: ۱۳۹۷
شرح کارگاه

«دهمین دوره‎ی کارگاه‎های متمرکز مکتب‎تهران - بهار۱۳۹۷»

مکتب‎تهران دهمین دوره‎ی کارگاه‌های متمرکز خود را در اردیبهشت‎ماه سال جاری آغاز می‌کند. این کارگاه در تداوم کارگاه‎های متمرکز پیشین، حول محور یک موضوع خاص برگزار خواهد شد. محور موضوعی کارگاه متمرکز دهم اما، یک کلمه نخواهد بود. دهمین دوره‎ی کارگاه‌های متمرکز مکتب‎تهران با موضوع «نسبت مدرنیته با افول هنر مدرن» برپا می‌شود. این‎که مدرنیته؛ که هنر مدرن را باعث شده، چگونه خود به آن پایان داده است، موضوع این کارگاه است. مکتب‎تهران طبق سنوات گذشته از هنرمندان و متفکرین عالی‌رتبه‌ی همه‌ی رشته‌های فرهنگی و هنری دعوت خواهد کرد که در این باره مسترکلاس‌هایی را برای هنرجویان و علاقمندان برگزار کنند؛ در زمینه‌های معماری، جامعه‌شناسی،‌ گرافیک، شعر، ادبیات، سینما، عکاسی، نقاشی، موسیقی و تئاتر. و در زمینه‌ی تئاتر نیز این بار تغییراتی بنیادین در روند برگزاری همایش صورت پذیرفته است.

در کارگاه متمرکز دهم، برخلاف ادوار گذشته، و با هدف ارتقای کیفیت اجراهای اختتامیه؛ فقط کارگردان‌هایی که دوره‌هایی را در مکتب‎تهران و با «جلال تهرانی» گذرانده‌اند، امکان حضور دارند. و این یعنی که در رشته‌ی کارگردانی در این دوره، کارگاهی برای تازه‌وارد‌ها طراحی نشده است. در دوره‎ی دهم کارگاه‎های متمرکز مکتب‎تهران تنها علاقمندان به کارگردانی، بازیگری، درام‌نویسی، گرافیک و موسیقی امکان حضور در کارگاه‌های آموزشی را خواهند داشت که به­ ترتیب از اردیبهشت تا تیر شروع می­‎شوند.

کارگاه متمرکز دهم در زمینه‌ی تئاتر، یک شخص را نیز مداقه می‌کند. در این دوره، آثار «پینتر»، به عنوان آخرین و برجسته‌ترین نماینده‌ی شناخته‎شده‌ی درام‌نویسی مدرن، مورد بررسی و آزمایش قرار خواهد گرفت و تعدادی از آثار او توسط کارگردانان حاضر در این کارگاه تمرین و اجرا خواهد شد. روال برگزاری این کارگاه، همانند گذشته خواهد بود. کارگردانان از میان کارگاه‌های بازیگری، بازیگران مورد توجه خود را انتخاب خواهند کرد، و آثار خود را که اکثراً از «پینتر» و بعضاً از «یونسکو»، «بکت»، «ممت»، «شپارد» و دیگر نویسندگان مدرن خواهد بود، با بازیگران برگزیده‌ی خود به صحنه خواهند برد.

در این دوره نیز، آن عده از هنرجویان گرافیک، که توسط کارگردانان به همکاری دعوت می‌شوند، برای آثار، پوستر و سایر اقلام تبلیغاتی را طراحی خواهند کرد و هنرجویان موسیقی نیز به همین منوال، موسیقی آثار را انتخاب یا تولید و اجرا خواهند کرد و ایشان نیز با آثارشان در اختتامیه حضور خواهند داشت. و در پایان این دوره، در پاییز سال ۹۷، مجموعه‌ی آثار تمرین‎شده و قابل دفاع،‌ مسابقه‌ای خواهند داشت، که همانند دوره‌های قبلی، داوری این مسابقه، در همه‌ی رشته‌ها؛ توسط بازیگران، درام‌نویسان، کارگردانان، گرافیست‌ها و موسیقی‌دانان حاضر در کارگاه متمرکز دهم صورت می‌گیرد و برگزیدگان نهایی کسانی هستند که بیشترین رأی را از برآیند آراء شرکت‌کنندگان و مخاطبان خواهند گرفت.

کارگاه‎ متمرکز مکتب‎تهران بدون انتفاع مستقیم مالی برگزار می‌شود و هزینه‌های آن، میان هنرجویان و بودجه‌ی فرهنگی مکتب‎تهران تقسیم می‌شود. در این دوره نیز بخشی از جایزه‌ی برگزیدگان و هدیه‌ی اساتید از محل هزینه‌ی ثبت‌نام هنرجویان،‌ و بخشی دیگر از محل صندوق توسعه‌ی مکتب‎تهران تأمین خواهد شد. بنابراین حجم جوایز و هدایای این دوره به میزان مشارکت هنرجویان و علاقمندان و تراز مالی مکتب‎تهران وابسته خواهد بود.

علاقمندان به کارگردانی، بازیگری، درام‌نویسی، گرافیک و موسیقی، جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با مکتب‎تهران تماس حاصل کنند.

 

- یادداشت «جلال تهرانی» برای شروع کارگاه‌های متمرکز تئاتر در مکتب‌تهران - ۱۳۹۰.۰۲.۳۱ -

 

گزارش اختتامیه

اختتامیه‌ی دهمین دوره‌ی کارگاه‌های متمرکز مکتب‎تهران، یازدهم آبان‎ماه در سالن مکتب‎تهران برگزار شد.

این دوره از کارگاه‎های متمرکز با محوریتِ موضوعیِ «نسبت مدرنیته با افول هنر مدرن» و زیر نظر جلال تهرانی به عنوان استاد درام‌نویسی و کارگردانی و بازیگری برگزار شد. این دوره، با مشارکت هنرجویان و برگزاریِ جشنِ اختتامیه و اهداء جوایز برندگان، عصر جمعه یازدهم آبان نود و هفت به کار خود پایان داد.

در مراسم پایانی، پروفسور احمد کامیابی‎مسک، گلچهره سجادیه، فریدون پوررضا، دکتر حسن ریاضی و جلال تهرانی با ارائه‌ی سخنانی کوتاه، جوایز برگزیدگان را اهدا کردند. داوری این دوره از کارگاه‎های متمرکز به شکل غیرمتمرکز و با مشارکت تمامی هنرجویان در یک رأی‌گیری عمومی انجام شد.

نتیجه‌ی نهایی آرا به این صورت بود:

بازیگر برتر: حسن برجکی، برای بازی در نمایش «مونولوگ»، نوشته‌ی هارولد پینتر، و کارگردانی خود او.

کارگردان برتر: مرتضی نوری، برای کارگردانی نمایش «جشن تولد»، نوشته‌ی هارولد پینتر.

در کنار این دو، از چند تن از برگزارکنندگان همایش تقدیر به عمل آمد:

عرفان خلاقی، فرشاد قاسمی و فرشاد جعفری، از هنرجویان قدیمی مکتب‌تهران، برای شرکت و اداره‌ی جلسات هرروزه‌ی نقد و بررسی؛

پوریا احمدیان، برای طراحی پوستر و امور گرافیکی کارگاه متمرکز دهم.

و محسن حسین، برای مشارکت در طراحی و اجرای نور و صدای اجراها.

دوره‌ی دهم کارگاه‌های متمرکز مکتب‌تهران، با حضور پیوسته‌ی حدود پنجاه هنرجو و تولید ده اجرای صحنه‌ای با همکاری سامانه‌ی تیوال با شرکت بیش از هزار تماشاگر به انجام رسید.

موسسه‌ی فرهنگ معاصر و انتشارات مروارید در اهدای جوایز، با مکتب‌تهران همراهی داشتند.

 

گالری

 

دیدگاه شما
پوستر دوره پنجم کارگاه های متمرکز مکتب تهران

- کارگاه - متمرکز - پنجم - تابستان۱۳۹۲ -

وضعیت کارگاه: کارگاه‌های پیشین
رشته کارگاه: تئاتر, درام‌نویسی, کارگردانی, بازیگری, هنرهای تجسمی, گرافیک, موسیقی
سال: ۱۳۹۲
شرح کارگاه

«پنجمین دوره‎ی کارگاه‎های متمرکز مکتب‎تهران - تابستان۱۳۹۲»

محور موضوعی: موقعیت

کارگاه‌های فراگیر: برای هنرجویانی که دوره‌ی کامل سه‌ماهه را طی می‌کنند و در اجراهای اختتامیه‌ی کارگاه‌های متمرکز پنجم، حضور دارند.

| بازیگری | گلاب آدینه

| نمایش‌نامه‌نویسی | محمدامیر یاراحمدی

| کارگردانی | حمید پورآذری . حبیب دانش

| موسیقی | بابک میرزاخانی

| گرافیک | مازیار تهرانی . مجید کاشانی

| نقد | رضا آشفته

| خلق پوستر، بر اساس شناخت موقعیت‌های دراماتیک در تئاتر | آرش تنهایی . مازیار تهرانی . احسان رضوانی . مجید کاشانی . قباد شیوا

کارگاه‌های پیوسته: هنرجویان کارگاه‌های فراگیر، به تناسب رشته‌ای که انتخاب کرده‌اند تعدادی از این کلاس‌ها را می‌گذرانند. علاقمندان می‌توانند به‌طور مستقل این کلاس‌ها را ثبت‌نام کنند.

حمیدرضا اردلان . محمدرضا اصلانی . علی باباچاهی . حسین پاکدل . آرش تنهایی . رضا حداد . خشایار دیهیمی . احسان رضوانی . بهرام شیردل . قباد شیوا . سودابه فضائلی . احسان فلاحت‌پیشه . امیررضا کوهستانی

کارگاه‌های متمرکز: کارگاه‌های مستقل موضوعی، حول محور موقعیت.

رضا بهبودی . پانته‌آ پناهی‌ها . حبیب رضایی . محمدرضا علیمردانی . همایون غنی‌زاده . رضا کوچک‌زاده . کورش نریمانی . رویا نونهالی

  

- یادداشت «جلال تهرانی» برای شروع کارگاه‌های متمرکز تئاتر در مکتب‌تهران - ۱۳۹۰.۰۲.۳۱ -

 

کارگاه‌های متمرکز مکتب‌تهران، در مقایسه با کارگاه‌های آزاد مکتب‌تهران، در بازه‌های زمانی طولانی‌تر ـ معمولاً شش ماه ـ و به‌شکل فشرده‌تر برگزار می‌شوند.

تمرکز در این دوره‌ها دو شکل کلی دارد:

ـ اول این‌که هر دوره یک محور موضوعی دارد مانند میزانسن یا شخصیت یا تئاتر مدرن یا ...

در طی این دوره‌ها مسترکلاس‌ها و کارگاه‌های فرعی و رویدادهای دیگری حول محور موضوعی برای هنرجویان طراحی می‌شود و هنرجویان در پایان دوره از زوایای مختلف با موضوع محوری ـ مثلاً میزانسن ـ آشناتر می‌شوند. به عنوان مثال میزانسن در معماری،‌ میزانسن در هنرهای تجسمی،‌ میزانسن در شهر، میزانسن در سینما و ... مسترکلاس‌هایی هستند که متخصصین صاحب‌نام هر رشته در این کارگاه‌های متمرکز برگزار می‌کنند.

ـ دوم این‌که در این‌ دوره‌ها، هنرجویان کارگردانی و بازیگری و ... زیر نظر مربیان ثابت خود، تئاتر‌هایی را برای اجرا آماده می‌کنند. این پروژها در پایان دوره، در اختتامیه‌ای که غالبا ده روزی به طول می‌انجامد با هم به رقابت می‌پردازند و توسط خود هنرجویان و مهمانان کارگاه متمرکز ارزیابی می‌شوند. این تئاترها قابلیت اجرای عمومی در فضاهای حرفه‌ای را نیز دارند.

ـ سوم این‌که در این همایش هنرجویان به شکل کاملاً متمرکز روزهای زیادی از هفته را درگیر کار تئاتر هستند. اعم از شرکت در کلاس‌ها و کارگاه‌ها و جلسات تمرین و مشاوره‌ها و غیره.

 

گالری

 

دیدگاه شما
دوره اول کارگاه های متمرکز مکتب تهران

- کارگاه - متمرکز - اول - تابستان۱۳۹۰ -

وضعیت کارگاه: کارگاه‌های پیشین
رشته کارگاه: تئاتر, درام‌نویسی, کارگردانی, بازیگری, هنرهای تجسمی, گرافیک, فلسفه
سال: ۱۳۹۰
شرح کارگاه

«اولین دوره‎ی کارگاه‎های متمرکز مکتب‎تهران - تابستان۱۳۹۰»

دوره‌ی اول کارگاه‌های متمرکز مکتب‌تهران زیر نظر جلال تهرانی، از اول مردادماه ۱۳۹۰ آغاز می‌شود.

سعید اسدی | تخیل | ۶ ساعت

حمید پورآذری | بداهه | ۱۵ ساعت

امیر تمدن | مقدمه‌ای بر آموزه‌های تئاتر فیزیکال | ۱۲ ساعت

جلال تهرانی | حریم تماشاگر در تئاتر مواجهه | ۳ ساعت

روزبه حسینی | قصه؛ شعر؛ نمایش‌نامه | ۱۲ ساعت .

اصغر دشتی | میزانسن به‌مثابه‌ی اندیشه و عمل | ۳۰ ساعت

پیام دهکردی | رابطه‌ی کلام با عواطف، حالت و حرکت | ۱۲ ساعت

محمد رضایی‌راد | دیالوگ-موقعیت نمایش_ریتم | ۱۵ ساعت

آرش(علی) فلاحت‌پیشه | تمرکز؛ باور | ۶ ساعت

احسان فلاحت‌پیشه | عبور منطقی از واقعیت | ۶ ساعت

امیر قنبری، مازیار تهرانی | تصویر بدن و تصویرسازی | ۹ ساعت

رضا کوچک‌زاده | شیوه‌های فنی خوانش نمایش‌نامه | ۳۰ ساعت

حسین کیانی | از ایده تا پی‌رنگ | ۱۰ ساعت | از پی‌رنگ تا نمایش‌نامه | ۱۰ ساعت | از نمایش‌نامه تا اجرا | ۱۰ ساعت

پیوند معراجی | طنین (بهداشت صدا) | ۶ ساعت

محمدصادق ملکی | چشم سوم | ۹ ساعت | تقسیم انرژی | ۹ ساعت

حسین مهکام | نسبت زاویه‌ی دید با روایت | ۱۵ ساعت

فرهاد مهندس‌پور | تماشا (چگونه دیدن) | ۶ ساعت

 

- یادداشت «جلال تهرانی» برای شروع کارگاه‌های متمرکز تئاتر در مکتب‌تهران - ۱۳۹۰.۰۲.۳۱ -

 

کارگاه‌های متمرکز مکتب‌تهران، در مقایسه با کارگاه‌های آزاد مکتب‌تهران، در بازه‌های زمانی طولانی‌تر ـ معمولاً شش ماه ـ و به‌شکل فشرده‌تر برگزار می‌شوند.

تمرکز در این دوره‌ها دو شکل کلی دارد:

ـ اول این‌که هر دوره یک محور موضوعی دارد مانند میزانسن یا شخصیت یا تئاتر مدرن یا ...

در طی این دوره‌ها مسترکلاس‌ها و کارگاه‌های فرعی و رویدادهای دیگری حول محور موضوعی برای هنرجویان طراحی می‌شود و هنرجویان در پایان دوره از زوایای مختلف با موضوع محوری ـ مثلاً میزانسن ـ آشناتر می‌شوند. به عنوان مثال میزانسن در معماری،‌ میزانسن در هنرهای تجسمی،‌ میزانسن در شهر، میزانسن در سینما و ... مسترکلاس‌هایی هستند که متخصصین صاحب‌نام هر رشته در این کارگاه‌های متمرکز برگزار می‌کنند.

ـ دوم این‌که در این‌ دوره‌ها، هنرجویان کارگردانی و بازیگری و ... زیر نظر مربیان ثابت خود، تئاتر‌هایی را برای اجرا آماده می‌کنند. این پروژها در پایان دوره، در اختتامیه‌ای که غالبا ده روزی به طول می‌انجامد با هم به رقابت می‌پردازند و توسط خود هنرجویان و مهمانان کارگاه متمرکز ارزیابی می‌شوند. این تئاترها قابلیت اجرای عمومی در فضاهای حرفه‌ای را نیز دارند.

ـ سوم این‌که در این همایش هنرجویان به شکل کاملاً متمرکز روزهای زیادی از هفته را درگیر کار تئاتر هستند. اعم از شرکت در کلاس‌ها و کارگاه‌ها و جلسات تمرین و مشاوره‌ها و غیره.

 

گالری

 

دیدگاه شما