ورود

عضویت



بهترین اجرای بازیگران ۲۰۲۲

تئاتر مانیا از خبرگزاری های مهم تئاتر در دنیا جدیدا در ۴ گزارش بهترین های سال ۲۰۲۲ را معرفی کرده است. ما نیز همراه با این خبرگزاری این نقاط برجسته تئاتر دنیا را بررسی میکنیم.

 

دومین گزارش از سری اخبار بهترین های ۲۰۲۲، درباره اجرای بازیگران است. این بررسی فقط به برادوی نیز محدود نشده است. تیم نویسنده تئاتر مانیا این لیست را متشکل از اجراهایی دانسته اند که فراموش کردنشان ساده نیست:

154040

۱-سارا بارلی در نقش همسر نانوا در اجرای درمیان جنگل

در لیست قبلی که مربوط به بهترین اجراهای برادوی در سال ۲۰۲۲ بود نیز این تئاتر حضور داشت. نویسنده آن مقاله اتفاقا دلیل عمده انتخابش را بر بازی خوب سارا بارلی بنا کرده بود. بارلی در ابتدا به عنوان خواننده و ترانه نویس مطرح شد اما ذره ذره توانست مهارت بازیگری را کسب کند و در یک اجرای موزیکال، سریال و تئاتر بازی کند تا به در میان جنگل برسد. به گفته نویسنده اما اجرای بارلی در درمیان جنگل فقط نشان دهنده یک روند تکاملی نیست بلکه از رشد و جابه جایی سطح بازیگری بارلی به ساحتی دیگر خبر می دهد. 

155048

۲- کیت برلانت در نقش کیت در اجرای کیت

کمدی تک پرسوناژ برنهام که با هنرنمایی کیت برلانت معنای پارودیک است. برنهام توانسته موقعیت بامزه ای را خلق کند، جایی که شخصیت اصلی میخواهد بازیگر شود ولی نمیتواند گریه کند. این گریه نکردن تعادل وی را برهم زده و شخصیت هر چه دارد میگذارد تا بتواند گریه کند. از همین کلیت کنش هم متوجه وجه پارودیک نمایش می شویم. وجهی که بسیار مهم است بازیگر نه زیادی در آن اغراق کند و نه آن را بی اهمیت به شمار بیاورد. 

155049

۳-بریتنی بردفورد در نقش ژولیا در اجرای پیمان عروسی

بردفورد در این اجرا نقش خیاط سیاه پوستی را بازی میکند که مدت هاست همسر یک نانوای سفید پوست است. با اینکه این دو در دنیایی زندگی میکنند که نژاد پرستی بسیار تو چشم می زد اما تا زمانی که ژولیا مریض می شود خیلی زندگیشان را مختل نمیکند. مواجهه زن و شوهر با نژادپرستی همه گیر آن هم زمانی که ژولیا نیاز جدی به دارو دارد، مسئله فیلم را می سازد. 

155096

۴-دیوید گرین اسپن در اجرای ۴ قدیس در سه پرده

نکته ای که توانسته اجرای گرین اسپن را در مونولوگ ۴ قدیس در سه پرده منحصربفرد کند توجه ویژه او به امر باورپذیری است. او بیشتر اوقات بر روی صندلی نشسته و عمل فیزیکی خاصی نمیکند و یا دیالوگ هایش را آواز نمیخواند اما بدلیل ارتباط خوبی که با نقش پیدا کرده و شناختش از آن مخاطب او را باور میکند.

155047

۵-تیم هاپر در نقش اندی در جنوب

در اجرای جدید بوریس نوریس، تیم هاپر نقش یک آسیب دیده را بازی میکند. کسی که از گذشته و کودکی اش آسیب دیده است. کسی که حالا مجبور است با استاد پیانو کودکی اش که به وی تجاوز کرده مواجه شود. بدن تیم هاپر پر از انقباض است. پر از تنش. او به واقع لایق بودن در این لیست است. 

155085

۶-دنیل ایریزاری در نقش شاه در اجرای تقدس من

این تئاتر که توسط خود ایریزاری کارگردانی شده یکی از فیزیکی ترین اجراها بوده است. ایریزاری با حرکات فیزیکی سخت و دشوار نه تنها ریتم نمایش را حفظ میکند بلکه بدین وسیله تصویری مضحک از شاه بودنش را به نمایش می‌گذارد. البته حرکات وی فقط به صحنه ختم نمی شود بلکه تماشاگرانش را نیز در این حرکات سهیم می‌کند. 

153287

۷- خواکینا کالوکانگو در نقش نلی اوبراین در اجرای میدان پارادایس

در برادوی نادر است که تماشاگران اواسط اجرا برای بازیگری برپاخیزند و تشویقش کنند. اما این اتفاق برای کالوکانگو که نقش سالن‌داری بنام نلی را بازی میکرد هر شب و آن هم درست زمانی که شماره ساعت ۱۱ بگذار بسوزد را می نواخت اتفاق می افتاد. به دلیل همین استقبال کم نظیر بود که کالوکانگو برای این نقش جایزه تونی را نیز برنده شد. 

155050

۸- لئا میکله در نقش فانی برایس در اجرای دختر بامزه

منتقدان این چنین اجرای میشله را توصیف می‌کنند که او توانسته فانی برایس را دوباره برای مخاطبان زنده کند. در بازی فانی برایس عامل ناشناخته ای بود که باعث می‌شد بعد از بارها مشاهده همچنان جذاب باشد. میشله نیز در این بازسازی توانسته به آن عامل دست پیدا کند و آن را در بازی اش بیاورد. 

153162

۹- لایونا میشل در نقش نینا سیمون در اجرای دختر کوچولوی غمگین

دختر کوچولوی غمگین بیوموزیکالی است که زندگی نینا سیمون خواننده و نوازنده مطرح را روی صحنه New World Stage و خارج از برادوی اجرا کرد. برای بازسازی وی روی صحنه باید مهارت خوانندگی و نوازندگی پیدا کرد که کمتر کسی از پس آن برمی‌آید. اما این بار میشل توانسته سیمون را روی صحنه بازآفرینی کند.

155086

۱۰- مارلا میندل در نقش سلن دیون در اجرای تایتانیک

در گزارش قبلی که مربوط به بهترین اجراهای خارج از برادوی بود به اجرای تایتانیک پرداختیم. اما شاید راز محبوبیت و موفقیت این اثر بازی میندل باشد. میندل وجوه اغراق شده ای را در نسخه دیون خود از عشق و تجملات را با توانایی منحصربفردش در اجرا و خوانندگی ترکیب کرده است. او توانسته به کمدی تر بودن این بازسازی واقعه ۱۹۱۴ بیافزاید. 

 

مکتب تهران را در تلگرام دنبال کنید

درباره نویسنده

علیرضا اسحاق حسینی

علیرضا اسحاق حسینی

۲۲ ساله، هنرجوی تئاتر، مترجم و خبرنگار افتخاری مکتب تهران