ورود

عضویت



بهترین نمایش های خارج از برادوی در سال ۲۰۲۲

تئاتر مانیا از خبرگزاری های مهم تئاتر در دنیا جدیدا در ۴ گزارش بهترین های سال ۲۰۲۲ را معرفی کرده است. ما نیز همراه با این خبرگزاری این نقاط برجسته تئاتر دنیا را بررسی میکنیم.
تئاترهای جدید و موزیکال ساختارشکن زیادی در سال ۲۰۲۲ اجرا شد که در اینجا به ۱۰ مورد از بهترین آن ها می پردازیم:

155177

۱۰.«تایتانیک»

بازگویی فیلم بسیار موفق ساخت ۱۹۹۷ از دریچه ی آهنگ های سلن دیان یکی از بهترین تئاترهایی است که می توانید تماشا کنید. مارلا میندل بازیگر اصلی این نمایش است که نقش سلین، زنی خیال پرور و رمانتیک را بازی می کند که ادعا می کند آن شب در کشتی بوده. نمایش این تئاتر از زیرزمین گریستد شروع شده اما اکنون می توانید آن را تا ۱۴ ماه مِی در سالن تئاتر داریل راث تماشا کنید.

155174

۹. «تجلی»

اتفاقات کمدی هستی گرایانه ی برایان واتکینز در یک مهمانی شام مختص اپیفانی، یک جشن مسیحی که اکنون تحت الشعاع اهمیت سیاسی تاریخ میلادی اش (۶ ژانویه) قرار گرفته، رخ می دهند. در حقیقت هیچ یک از افراد تحصیل کرده ی حاضر در جشن معنای اپیفانی را نمی دانند، حتی میزبان که در سالن تئاتر لینکلن توسط ماری لوییز بورک اجرا شده. این اقتباس از کتاب مردگان اثر جیمز جویس از ما می خواهد که در رخوت جامعه ای غرق شویم که همه چیز دارد اما نمی تواند این حس بی قراری را از خود دور کند.

155179

۸. «بحث در مورد وجود خدا»

نمایشنامه ی جدید ساموئل دی هانتر در مورد دو مرد است که در دوران افراط گرایی فردی، دوستی را در گودال های کاپیتالیسم پیدا می کنند: رایان که به تازگی جدا شده در صدد خریداری تکه زمینی است که زمانی به اجدادش تعلق داشته و امیدوار است که دلالی به نام کیث بتواند در این راه به او کمک کند. اینجا است که بحث در مورد نرخ بهره به فشارهای پدری و خاطرات تأسف آور دبیرستان می رسد. ویل بریل و کایل بلتران در افتتاحیه ی این نمایش دو نفره در سالن تئاتر سیگنچر، بازی های خیره کننده ای ارائه کردند. هانتر در این نمایشنامه با صمیمیت و حساسیت، احساسات انزوا و ناامیدی را در مردان به تصویر می کشد.

155175

۷. «هارمونی»

در این تئاتر موزیکال که آلمان دهه ی ۱۹۳۰ میلادی را نشان می دهد، بَری مانیلو و بروس ساسمَن به داستان گروه «آهنگسازان کمدین» می پردازد که توسط نازی ها سرکوب شده بودند. این نمایش خوش آهنگ و هیجان انگیز که از دهه ی ۹۰ روی صحنه بوده، در سال ۲۰۲۲ در نهایت وارد نیویورک شد. با کارگردانی زیرکانه ی وارِن کارلایل، تیم نمایش توانستند به اصوات مناسب چنین نمایشی، که به همان اندازه که کمدی است، تراژدی هم هست، دست پیدا کنند. از بازی های خیره کننده ی این نمایش می توان به بازی چیپ زاین در نقش یکی از اعضای این گروه اشاره کرد که از حوادث جان سالم به در برده.

155176

۶. «اوراتوریو برای زنده ها»

تئاتر موزیکال عجیب و شگفت آور هِدِر کریستین مرزها را در هم می شکند و از فرم اوراتوریو (نوعی ساخته ی موسیقیایی بزرگ بر مبنای تم های مذهبی) برای کاوش جسم، حافظه و زمان استفاده می کند. خواننده ها اطراف مخاطبین می چرخند و بدون بازی هیچ کاراکتر خاصی، از زبان تمام هستی صحبت می کند. در این اثر خلاق که در سالن تئاتر آرس نوا اجرا شده، کریستین رسوم منطقی در مورد رابطه ی بین موسیقی و تئاتر را می شکند.

155173

۵. «زبان انگلیسی»

ساناز طوسی در سال ۲۰۲۲ موفقیت های چشمگیری در تئاتر نیویورک پیدا کرد: درست یک ماه پس از پایان افتتاحیه ی «زبان انگلیسی» در کمپانی آتلانتیک تئاتر، پیش نمایش «کاش اینجا بودی» در پلِیرایتس هورایزنز آغاز شد. «زبان انگلیسی» در یک کلاس زبان در کرجِ ایران اتفاق می افتد، جایی که گروهی از دانش آموزان تسلط بر زبان انگلیسی و موفقیت در آزمون تافل را راهی برای فرار از کشورشان می بینند. این درام کلاس درس که سرشار از اشتیاق و انزجار است، ورود سطح بالایی به تئاتر نیویورک را برای این نمایشنامه نویس رقم زده.

155170

۴. «بازی گرگ»

نمایشنامه ی جدید هانسول یونگ که همزمان احساسات متعددی را در تماشاگر بر می انگیزد در مورد پسری کره ای است که خانواده ای امریکایی او را به فرزندخواندگی می گیرند و بعد به شکل آنلاین، دوباره خانه اش عوض می شود. در این نمایش غم انگیز، میچل وینتر با استفاده از عروسک ساخته ی آماندا ویلالوبوس نقش پسر را بازی می کند (که خود را به اسم «گرگ» معرفی می کند). با طراحی صحنه ای مبتکرانه، داستین ویلز نمایشی تنش زاتر از فیلم های هیجان انگیز هالیوودی ارائه می کند.

155178

۳. «پرش دایره ای»

طوفانی ترین و مضحک ترین نمایش جدید ۲۰۲۲ «پرش دایره ای» است که بعد از اکران آنلاین در طول پاندمی، خارج از برادوی روی صحنه رفت. این کمدی ساختارشکن در یک جزیره اتفاق می افتد که در آن یک تبهکار همجنس گرا با کمک همدستش و یک اینفلوئنسر نقشه ی سلطه بر دنیا را می کشند. این نمایش باعث شده کمپانی «دوستان تقلبی» به عنوان یکی از تجربی ترین گروه های تئاتر سال های اخیر شناخته شود.

155171

۲. «اعدام»

در ماه ژانویه که سویه ی اومیکرون هنوز جولان می داد، تایلر مک ما را به یک مهمانی پرجنجال دعوت کرد. «اعدام» در ساعات پایانی پس از اعدام سقراط رخ می دهد که این فیلسوف آن ها را صرف نوشیدن، گفتگو و رقص کرد. موسیقی مَت رِی این نمایش را زنده می کند و لباس های ماشین دَزِل ما را به دل آتن می برد. مک نیز در نقش سقراط با آرامش «این حکم که یک فکر می تواند شما را فریب دهد یا بکشد» را به سخره می گیرد.

155172

۱.«جنوب»

نمایش بروس نوریس در خانه ای گروهی برای متجاوزین جنسی اتفاق می افتد. این اثر با کمک اجرای عالی بازیگران و کارگردانی ماهرانه ی پام مکینون، مخاطبین را به تفکر در مورد زندگی افرادی وا می دارد که ترجیح می دهیم آن ها را فراموش کنیم. «جنوب» همچنین بسیاری از عقایدی که بعد از جنبش #من-هم هنوز به چالش کشیده نشده اند را زیر سوال می برد. این اثر استاندارد جسارت و شجاعت را برای آثاری که قرار است در دهه ی پیش رو اجرا شوند، بالا می برد.

درباره نویسنده

مریم امیری

مریم امیری

۲۷ ساله، هنرجوی تئاتر، مترجم و خبرنگار افتخاری مکتب تهران