ورود

عضویت



اعتصاب اتحادیه نویسندگان امریکا؛ این اعتصاب چه اثری بر تئاتر میگذارد؟

اعتصاب اتحادیه نویسندگان امریکا؛ این اعتصاب چه اثری بر تئاتر میگذارد؟

 

روز سه شنبه ۲ می، اتحادیه نویسندگان آمریکا که بیشتر عهده دار سریال ها و فیلم‌های ساخته پلتفرم‌های پخشی مثل نتفلیکس، اچ بی او و … هستند؛ دست به اعتصاب زدند. آخرین اعتصاب اتحادیه به سال ۲۰۰۷ برمیگردد. زمانی که نتفلیکس و … نبودند و اعتراض بر سر حقوق نویسندگان در آثار بزرگ‌تر سینما بود.

اما رفته رفته و با ظهور این پلتفرم ها ساز و کار مالی نیز عوض شد. حق نویسندگان از درآمد حجیمی که این پلتفرم ها در می‌آورند نا چیز است و در آخر نسبت به دیگر عوامل فیلم چیزی دستشان را نمی‌گیرد. این در حالی است که اگر به طور مثال سریالی که نوشته اند توسط تلویزیون رسمی سوئد خریده شود، با توجه به قرارداد محکم تری که بسته خواهد شد، درآمد بیشتری نصیب نویسندگان می‌شود. 

 

مورد اعتراضی دیگر نویسندگان ظهور ناگهانی غول متن نویسی هوش مصنوعی است. غولی که روز به روز به انسان شبیه تر می‌شود و همین مورد نویسندگان را ترسانده است. آنان نیاز دارند تا قراردادی جدید وضع کنند و نسبت هوش مصنوعی بخصوص چت جی‌پی‌تی را در آن به وضوح مشخص کنند. 

 

سال ۲۰۰۷ اعتراض این اتحادیه ۱۰۰ روز به طول انجامید، و این طولانی بودن باعث شد سریال هایی که در آن زمان پخش می‌شدند و موفق هم بودند با مشکل در ادامه پیدا کردن مواجه شوند. همین امر تهیه کنندگان و روسا را مجبور کرد تا به قرارداد جامع جدیدی تن بدهند. به همین ترتیب بنظر می‌رسد اگر اعتصاب اتحادیه نویسندگان به تابستان بکشد و تولید و پخش سریال های پاییزی را مختل سازد، میتواند به نتایج مطلوبی برسد. 



اما این موضوع تا چه حد بر تئاتر تاثیر می‌گذارد؟ برادوی سازوکاری کاملا جدا و منحصربفرد خود برای نویسندگان دارد که در آن حقوق نویسندگان را به مراتب بیشتر رعایت کرده است. به همین دلیل نویسندگان آزادی عمل بیشتری دارند تا در فضای تئاتری به خلق خود ادامه دهند. 

درباره نویسنده

علیرضا اسحاق حسینی

علیرضا اسحاق حسینی

۲۲ ساله، هنرجوی تئاتر، مترجم و خبرنگار افتخاری مکتب تهران