ورود

عضویت



ده اجرای برتر برادوی در سال ۲۰۲۲

تئاتر مانیا از خبرگزاری های مهم تئاتر در دنیا جدیدا در ۴ گزارش بهترین های سال ۲۰۲۲ را معرفی کرده است. ما نیز همراه با این خبرگزاری این نقاط برجسته تئاتر دنیا را بررسی میکنیم.

 

اولین گزارش مربوط به بهترین اجراهای سال ۲۰۲۲ در برادوی است. تئاتر برادوی (به انگلیسی: Broadway Theatre) که اغلب آن را به‌طور خلاصه برادوی نیز می‌خوانند، به اجراهای نمایشی گفته می‌شود که در منطقهٔ تئاتری خیابان برادوی، در منهتنِ نیویورک، در یکی از ۴۰ سالن تئاتر حرفه‌ای با ۵۰۰ صندلی یا بیشتر از آن اجرا می‌شود. بسیاری تئاتر برادوی را در کنار تئاتر وست اند لندن، محل اجرای بهترین نمایش‌های تجاری در میان کشورهای انگلیسی‌زبان می‌دانند.

155045

۱۰- و ژولیت

قبلا در گزارشی به پارودی دیوید رید وست پرداخته بودیم. او مسیر دراماتیک رومئو و ژولیت شکسپیر را مدرنیزه کرده است. در آن از مسائلی صحبت می شود بیشتر روابط عاشقانه حال حاضر را تحت تاثیر خود قرار میدهند نه مسائل نمایشنامه شکسپیر. همچنین موزیکال بودن و نکات طنز دیگری که دست اندرکاران این نمایش ایجاد کرده اند به جذاب بودن آن افزوده است. 

155102

۹- قاتل محلی اوهایو

آئودرا مک دونالد دلیل وجود این اجرا در لیست ده نفره بهترین های سال است. بازیگر ۵۲ ساله آمریکایی در این اجرا نقش نویسنده ای ۹۱ ساله را بازی کرده که سعی می‌کند از چند و چون قتل های اوهایو سر در آورد. مک دونالد در طول کارنامه حرفه ایش نشان داده که سن شخصیت ها نه یک محدودیت بلکه تجربه ای جدید برایش محسوب می شود. تجربه هایی که تا به امروز از پسش برآمده است. 

155181

۸- بین کرانه رودخانه و دیوانگی

در واقع این اجرا دومین اقتباس از نمایشنامه استیفن آدلی جرجیس است که بر روی صحنه می رود. اجرای پیشین حدود ۷ سال قبل برگزار شده است که نقش اصلی آن را مکینلی هندرسون بازی می کرد. اجرای سال ۲۰۲۲ این نمایشنامه نیز با درخشش این بازیگر بر روی صحنه رفت. هندرسون نشان داد که بازیگری اش بعد از ۷ سال نه تنها به بیراهه نرفته بلکه تازه به بار نشسته است.

155041

۷- چگونه رانندگی را یاد گرفتم

نویسنده این مقاله در تئاتر مانیا، این طور توصیف می‌کند که اگر از بین تمامی اجراهای ۲۰۲۲ که دیده است، در بازگشت به به گذشته شانس این را داشت که اجرایی را ببیند چگونه رانندگی یاد گرفتم را انتخاب می‌کرد. این محصول کمپانی تئاتر منهتن به سادگی توانسته مخاطب را به خود جذب کند. چیزی که همانطور که از اجراهای این لیست نیز مشخص است در دنیای حال حاضر کمتر پیش می آید.

155024

۶- نه مو!

اجرای استیو واکر وب که برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ بر روی صحنه رفت و بعد از تور کوتاهی در بلاسکو، امسال به برادوی رسیده است. وجه تمایز این اثر کارگردانی واکر وب است. او توانسته است که بازی دراماتیکی از بازیگرانش بگیرد و این بخصوص در مونولوگی که کریستال لوکاس پری روی صحنه نطق میکند به وضوح قابل ملاحظه است. 

155113

۵-بعضی ها داغشو دوست دارن!

ویژگی منحصربفرد این اثر برای نویسنده مقاله این است که شاید اثری عمیق نباشد اما در تمام مدت اجرا مخاطبانش را روی صندلی میخکوب کرده است. در واقع سرگرمی و سرگرم شدن است که اعتبار بالایی حتی در بیان منتقدان به این اثر بخشیده است. 

155042

۴-لئوپولدشتات 

چه کسی می دانست که نمایشنامه ای درباره نابودی جامعه یهودی وین به پرفروش ترین نمایشنامه پاییز تبدیل شود؟ تام استوپارد، نمایشنامه نویس هشتاد و پنج ساله، حفاری ویرانگری را در مورد اتفاقی که در اواخر عمرش کشف کرده بود، ارائه کرد، و اگرچه ممکن است آخرین نمایشنامه او باشد، اما بهترین نمایشنامه او در آنجاست. 

155046

۳-در میان جنگل

سادگی اجرای در میان جنگل توانسته وجوه دراماتیک کلیت اجرا و همچنین بازیگری خوب سارا بارلی را به خوبی نمود ببخشد. بخصوص اجرای سارا بارلی که آن قدر به چشم آمده که در لیست بهترین بازیگران ۲۰۲۲ تئاتر مانیا نیز قرار گرفته است.

155044

۲- ام جی

اجرای ام جی از سال ۲۰۱۸ که یک بیوگرافی موزیکال از زندگی مایکل جکسون است با حواشی زیادی همراه بوده است. با وجود همه حواشی ها اجرای کارگردانی شده کریستوفر ویلدون توانسته مایکل جکسون نصفه و نیمه و در عین حال جذابی را به مخاطبان نشان دهد. 

155043

۱-منو ببر بیرون

نویسنده این اجرا را یک بازتولید موفق از درام ریچارد گرینبرگ که موضوعش حول محور تعصب و بیسبال میگردد، میداند. راز تولید این بازتولید موفق شاید بیشتر در همبستگی نهفته باشد که بین اعضای تیم جاری است. مخصوصا که این یکدلی بعد از اینکه اجرا به جوایز تونی دست پیدا کرد رشد نیز پیدا کرد. 

 

در آخر بنظر می آید منتقد چنین خبرگزاری مهمی در آمریکا و حتی کل دنیا، معیار ساختاری مشخصی برای طبقه بندی آثار محبوبش ندارد. در توصیفات وی از اجرا ها کمتر عباراتی را می بینید که درباره ساختار اجراها بحث شده باشد. تمام چیزی که برای نویسنده اعتبار است سرگرمی است. اگر این نکته را در کنار این واقعیت قرار دهیم که بیشتر اثار این لیست موزیکال هستند، میتوانیم به نتیجه گیری جالبی دست یابیم.

 

مکتب تهران را در تلگرام دنبال کنید

 

درباره نویسنده

علیرضا اسحاق حسینی

علیرضا اسحاق حسینی

۲۲ ساله، هنرجوی تئاتر، مترجم و خبرنگار افتخاری مکتب تهران