چستر بیلی، وقتی که تنها اخبار دروغ است که خوب است
به نقل از تئاتر مانیا تئاتر چستر بیلی هم اکنون در سالنهای تئاتر آیریش در حال برگزاری است.
مسئله اصلی دنیا در حال حاضر نه رابطه جنسی است و نه مواد مخدر. حقیقت و راستگویی آن سوالی است که ذهن جامعه را درگیر خود کرده است. جوزف دوهرتی کارگردان این سوال را مسأله جدیدترین تئاترش که در نیویورک در رپرتورار تئاتر آیریش اجرا میشود، چستر بیلی، کرده است.
چستر بیلی که با طراحی صحنه ساده جان لی بیتی همراه شده است، سرتاسر چالشی اخلاقی است. چالشهایی که مدام موقعیتی میسازد تا در آن انتخاب بین حقیقت و دروغ کنش را پیش ببرد. طراحی نور و صدا نیز همه در این جهتاند که موقعیت را دراماتیکتر کرده و فضای اخلاقیتری را ایجاد کنند.
در آخر میتوان این طور برآورد کرد که چستر بیلی اعترافی از مؤلف به دنیای پساحقیقت حال حاضر است. این اثر رابطه صریحی با آثار اکسپرسیونیستهای بعد جنگ جهانی داشته و واکنش آن یادآور واکنش اکسپرسیونیستها به جنگ است. مقدار زیادی به اکسپرسیونیستها به خصوص بعد از جنگهای جهانی شبیه است. به نوعی شاید ما نیز در حال حاضر به اکسپرسیونیستهای جدیدی نیاز داریم که واقعیت ذهن مؤلف بعد از فرو ریختن واقعیت ملموس را نشان دهد.