ورود

عضویت



گزارشی از فستیوال ادینبرا

گزارشی از فستیوال ادینبرا

فستیوال ادینبرا که از معروف‌ترین جشنواره‌های تئاتری دنیا محسوب می‌شود در اسکاتلند در حال برگزاری است.

ادینبرا امسال، در کنار استعدادهای جوان، شاهد حضور نام‌های بزرگ و قدیم تئاتر انگلستان بود که به درخشش خود ادامه دادند.

مک کلن ۸۳ ساله از آن دست کهنه‌کارهای بازیگری است که تنها نماینده از هم‌نسل‌های بریتانیایی خود در این فستیوال به حساب می‌آید. او سال پیش نیز با نسخه‌ای منحصر به‌فرد از هملت به روی صحنه آمده بود که با وجود پیچیدگی ساختاری‌اش در ظاهر ساده به‌نظر می‌رسید.

Screen Shot 1401 05 26 at 13.37.38

الن کامینگ تمام صحنه اجرای برن را در اختیار خویش گرفت. این اجرا پرتره‌ای از زندگی رابرت برن از مشاهیر ملی اسکاتلند است. چالش اصلی بازیگر در این اجرا سن برن هنگام مرگش بود. او ۳۷ سال سن داشت و ۲۰ سال از حال حاضر کامینگ جوان‌تر بود. اجرای برن با نورپردازی و صحنه‌آرایی پیچیده‌ای همراه بوده تا مقداری این چالش را برای بازیگر راحت‌تر کند.

به نقل از مت وولف از نیویورک تایمز، موضوعات امروزی‌تری که مسئله جامعه هنری شرکت‌کننده در این فستیوال را تشکیل داده نیز اجرا شدند. اجراهایی با موضوعات همجنسگرایی و نژادپرستی که هر کدام به نحوی به این موضوعات پرداخته‌اند.

خوشبختانه این فستیوال مهم به همین موضوعات ختم نشد. در نمایشی به نام بوریس سوم، با الهام گرفتن از نمایشنامه ریچارد دوم نوشته شکسپیر، وجهی کمدی و طنز به سیاست‌مدار مهم انگلستان بوریس جانسون بخشید. نگاه کنایه‌آمیز این اجرا باعث تفاوت با دیگر تئاترها و عامل جذابیتش بود.

داستان‌پردازی و قصه‌گویی اجراهای فستیوالادینبرا به نوعی نماینده تئاتر بخشی از اروپاست که در ساحتی از نمایش‌های تلوزیونی و سریال‌ها می‌گذرد و رنگ و لعاب استفاده شده نیز چیزی فراتر را بدست نمی‌آورد.

درباره نویسنده

علیرضا اسحاق حسینی

علیرضا اسحاق حسینی

۲۲ ساله، هنرجوی تئاتر، مترجم و خبرنگار افتخاری مکتب تهران