ورود

عضویت



شب‌های عربی در تایوان

به گزارش تئاتر تایمز اخیرا تئاتری جالب توجه در تایوان به روی صحنه رفته است. «شب‌های عربی» نام تئاتری است که در حال حاضر به کارگردانی پو شن لو اجرا می‌شود. لو اثرش را از نمایشنامه و اجرایی به همین نام از کارگردان و نویسنده آمریکایی، ماری زیمرمن، اقتباس کرده است.

زیمرمن در نمایشنامه‌اش از همان داستان قدیمی هزار و یک شب بهره برده است. شهرزاد قصه‌گویی حضور دارد که هر شب برای پادشاه قصه می‌گوید. اما زیمرمن برای امروزی کردن اثرش، به داستان‌های شهرزاد رنگ و بویی از سیاست امروزی داده است. شهرزاد از جنگ‌های بی پایان خاورمیانه برای سلطان تعریف می‌کند و حین اجرا صدای تانک و گلوله به گوش می‌خورند. او در این خلق هنری زادگاهش را به نقد کشیده است.

اما لو به نوعی روند متفاوتی را پیش گرفته. او برای جذاب‌تر شدن اثرش تا توانسته از المان های شرقی، که به نوعی پایه های اثر محسوب می‌شوند، فاصله گرفته تا بیشتر خود را در غرب مطرح کند. با اینکه لو به کمک دستیارانش صحنه‌ای چشم نواز خلق کرده اما این بر خلاف روند سیاسی نمایش حرکت کردن، اعتبار اجرایش را زایل کرده است. به نوعی که نه توانسته نمایشی آمریکایی عرضه کند و نه توانسته به اصول شرقی دست یابد.

درباره نویسنده

علیرضا اسحاق حسینی

علیرضا اسحاق حسینی

۲۲ ساله، هنرجوی تئاتر، مترجم و خبرنگار افتخاری مکتب تهران