ورود

عضویت



گفتگویی با میلوش آدونوفسکی کارگردان و محقق مقدونیه‌ای

گفتگویی با میلوش آدونوفسکی کارگردان و محقق مقدونیه‌ای

 

 

 

کارگردان نیاز دارد که مدام آموزه هایش را تمرین کند1 Credits by Milos Andonovski scaled 1280x640

 

میلوش آدونوفسکی متولد ۱۹۸۹ در مقدونیه شمالی است. آدونوفسکی در رشته‌های ادبیات تطبیقی و کارگردانی تئاتر تحصیل کرده است. وی به عنوان کارگردان، تهیه کننده و یا دستیار کارگردان ۱۰ اجرا را از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ به روی صحنه برده است. در کار تحقیقاتی، آدونوفسکی در سال ۲۰۱۴ در تحقیقی بنام «اثرات روانی و فرهنگی خلق شخصیت در بازیگر» شرکت داشته و پایان‌نامه دانشگاهی وی نیز که «وقتی از کارگردانی صحبت می‌کنیم از چه چیزی حرف می‌زنیم» نام دارد، با همکاری جمعی از کارگردانان بزرگ جهان در سال ۲۰۲۱ ارائه شده است. آدونوفسکی موسس بنیاد «تئاتر برای همه» نیز هست.

به نقل تئاتر تایمز، آدونوفسکی در جواب این سوال که خود را در حال حاضر در چه نقطه‌ای از جامعه تئاتری کشورش می‌بیند، می‌گوید: من یک استاد کارگردانی و یک محقق هستم. نمی‌توانم دقیق بگویم چه مقدار می‌توانم در مسیری که پیش گرفته‌ام پیشرفت کنم؛ اما این را می‌دانم که هرگز این پروسه متوقف نخواهد شد. بنظر من یک کارگردان نیاز دارد که آموزه‌های گذشتگان را مدام تمرین کند و خود را همواره به لحاظ ادبی و هنری ارتقا بخشد.

در این گفتگو آدونوفسکی تئاتر مستقل مقدونیه را همچنان در قدم‌های ابتدایی خویش می‌بیند. تئاتر مستقل مقدونیه به گمان وی بسیار دورتر از چیزی است که باید باشد و این مشکل را در درجه اول در نبود بودجه و حمایت مالی از این تئاتر می‌بیند. همچنین امیدوار است که با بیشتر شدن این حمایت‌ها سطح تئاتر مقدونیه نیز ارتقا یابد.

او همچنین درباره جنبشی که به تازگی در مقدونیه به راه افتاده، به نام «الان تست بازیگری بده»، نیز اشاره کرد که همراه با ۱۲۰ نفر از همکارانش در حوزه‌های بازیگری، کارگردانی و تهیه‌کنندگی که در حال حاضر استخدام دولت نیستند؛ این جنبش را راه انداخته است. او درباره این جنبش گفت: «از زمان تأسیس این جنبش ۳۰ هنرمند جدید نیز که استخدام دولت نیستند به آن‌ها اضافه شدند.» لزوم این جنبش به نظر آدونوفسکی آن‌جاست که دولت همچنان برخلاف بسیاری از کشورهای دنیا هنرمندانی را استخدام مادام العمر می‌کند و این کار باعث کاهش خلاقیت و دو قطبی شدن در جامعه هنری شده است.

آدونوفسکی درباره موسسه تئاتر برای همه که در آن به عنوان مشاور و راهنمای هنرجویان بازیگری و کارگردانی مشغول است نیز گفت: «همچنان که تاسیس این موسسه به هدف گسترش تفکر انتقادی و آموزش اصولی در جامعه بوده است، خود من هم مهارت‌های زیادی در آموزش و کارگردانی آموخته‌ام. از سال پیش تمرکز «تئاتر برای همه» از آموزش نظری به کارهای عملی تغییر یافته اما اینکه کدام درست‌تر است را نمی‌دانم. فقط به ندای درونم گوش کردم و هدفم پیشرفت است.»

اخیرا کتاب آدونوفسکی نیز به نام «هنر دراماتیک» به چاپ رسیده است. به گمان وی به سبب اینکه این کتاب در نوع خود در مقدونیه منحصربه فرد است می‌تواند راهنمای جامعی برای استادان ادبیات نمایشی باشد. این کتاب به آنان کمک می‌کند تا در زمینه‌های نمایشنامه‌نویسی، کارگردانی و بازیگری بهتر بتوانند هنرجویان جدید را راهنمایی کنند.

درباره نویسنده

علیرضا اسحاق حسینی

علیرضا اسحاق حسینی

۲۲ ساله، هنرجوی تئاتر، مترجم و خبرنگار افتخاری مکتب تهران