ورود

عضویت



المپیک تئاتر؛جدیدترین گردهمایی

به گزارش تئاتر تایمز؛ اخیرا جدیدترین دوره المپیک تئاتر در مجارستان شروع شده است. مکانی که چند کیلومتر آن طرف تر جنگی سخت در جریان است. این شرایط عجیب حال حاضر و پشت سر گذاشتن پاندمی فراگیر، المپیک تئاتر ۲۰۲۳ را نسبت به دوره قبلی که در سال ۲۰۱۹ در روسیه برگزار شد، ویژگی جامعه شناسانه تری در ابعاد جهانی به مراسم داده است. تقریبا تمام اظهار نظر هایی که از شرکت کنندگان می شنویم درباره نقش تئاتر در کلیت جوامع انسانی است و یک جورهایی صحبت های گروتفسکی، آرتو و هم نسلانشان را برایمان تداعی میکنند. انگار که تفکراتشان بعد از سال ها دوباره کاربرد دارد. آتیلا ویدنیانسکی کارگردان تئاتر ملی مجارستان این المپیک را به کشتی نوحی تبدیل کرده که با دستاویز شدن به این کشتی خیالی می‌توانیم از گرفتاری های سیاسی که بین انسان ها فاصله انداخته جدا شویم. 

شعار این دوره نیز در نوع خود جالب است،«ای انسان، تلاش کن، تلاش کن، ایمان داشته باش. و اعتماد کن!». این جمله ای از هنرمند مشهور مجارستانی در قرن ۱۸،  Imre Madách است که از نمایشنامه تراژدی انسان وی انتخاب شده.

اما نکته قابل توجه تر این مراسم گستردگی آن است. در طول ۳ ماه ۷۵۰ اجرا با ۷۵۰۰ اجرا کننده برگزار می شود. اسامی بزرگی هم در لیست شرکت کنندگان هستند مانند یوجینو باربا و دکلان دونلن که کتاب ها و اندیشه هایشان در ایران نیز ترجمه شده است. 

المپیک تئاتر ۲۰۲۳ از تاریخ اول آپریل تا اول جولای در بوداپست و اقصی نقاط کشور مجارستان برگزار می شود. 

برای اطلاع از فستیوال های برگزار شده مکتب تهران به قسمت اخبار سایت سری بزنید

درباره نویسنده

علیرضا اسحاق حسینی

علیرضا اسحاق حسینی

۲۲ ساله، هنرجوی تئاتر، مترجم و خبرنگار افتخاری مکتب تهران